Våldtäkt, vem fick skylla sig själv?

Jag sitter och läser artiklarna på Aftonbladet som handlar om Amnestys undersökning hurvida tjejer får "skylla sig själva" om de blir våldtagna. Det är skrämmande att läsa. (Läs här, och här, och här)
Drygt 20% av de tillfrågade i undersökningen tycker att kvinnan har ett ansvar om hon klär sig eller beter sig utmanande till exempel.
Hur ser de som tycker det på en våldtäktsman undrar jag? Innebär det att vilken man som helst faktiskt kan bli en våldtäktsman när han ser en kvinna/tjej klädd i utmanande kläder? En våldtäkts man är alltså inte en våldtäktsman utan vem som helst, det beror på kvinnan och omständigheterna?
Jag vägrar tro att vilken kille som helst rätt var det är får för sig att våldta en tjej bara för att hon har tajta urringade kläder.
Dessutom begås de flesta våldtäkterna i det egna hemmet, alltså inte som ett överfall i en park en mörk natt. Vilket ansvar ligger hos kvinnan då?
I media fokuseras det mest på överfallen och de som sker i det egna hemmet får lite uppmärksamhet, även hos polisen. "Om det var så illa hemma, varför lämnade hon då inte honom?"

En våldtäksman är ALLTID en våldtäktsman, oavsett om kvinnan tjejen är snygg, ful, full, nykter, drogad, ung, gammal, sover eller sitter iklädd negligé i en park på natten.
Det är våldtäktsmannen som har sjukliga drifter och ett farligt maktbegär. INGEN normal kille spelar ut sina begär i verkligheten på grund av en kvinnas klädsel.
INGEN normal man utnyttjar sin sambos/frus/flickväns tillit och maktmissbrukar och våldtar hennes kropp.
Det finns INGA förmildrande omständigheter. Det är skrämmande att svenska rättsväsendet gör så lite för offren, och blundar för sådant som sker i de svenska hemmen, just bara för att brottet begåtts där.
En villaidyll med välklippt gräsmatta med rosenrabatter och handmålad brevlåda i trä vid vägen, där kan väl inga våldsbrott begås?
Eller...?

Inatt kommer det säkerligen att inträffa våldtäkter och våldtäktsförsök i parker och mörka gränder. Men de allra flesta kommer att ske i de svenska hemmen, par emellan, när alla vänner gått hem......tänk på det.

Vem fick skylla sig själv?


Jag ser nu när jag läser min egen text att min upprördhet kan få det att låta som om detta är något jag tvingas utstå själv.
Så är det absolut inte, men jag har, som så många andra, varit i denna sjuka situation för länge sedan, det sätter sina spår och gör att man reagerar, väldigt starkt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det låter bra :)
Vad ska du hitta på idag?

2008-04-30 @ 17:10:22
URL: http://louizevarnamnet.blogg.se
Postat av: Sanna

jag håller med till 100.

2008-04-30 @ 17:14:28
URL: http://ssanibo.blogg.se
Postat av: ANGEL

jag vill med hålla mig fräsch och ung men jag är nöjd med mig själv :) ha de bra...

2008-04-30 @ 17:39:59
URL: http://www.gullegumman.blogg.se
Postat av: Mizca

Hej!
Hur går det med designen? Kram

2008-04-30 @ 17:42:04
URL: http://www.rodeback.blogg.se
Postat av: Bj0rnborg

Vad kan man säga?

De som formulerade undersökningen kan inte skilja på skuld och riskminimering. De som svarade på undersökningen kan inte skilja på skuld och riskminimering. De som analyserade undersökningen kan inte skilja på skuld och riskminimering och de som diskuterar den nu i eferhand kan inte skilja på skuld och riskminimering.

Att säga att man själv kan påverka risken för att bli våldtagen är inte samma sak som att säga att man är skyldig till sin egen våldtäkt. Och när vi ändå är inte på det, att säga att man KAN påverka risken för att bli våldtagen, är inte det samma som att säga att man BÖR, MÅSTE eller liknande. Alla männsikor måste ta sina egna beslut.

Folk har förvirrat sig. I själv verket, och det är min gissning och övertygelse, så finns det nog inte särskilt många som anser att man får skylla sig själv om man blir våldtagen eller blir utsatt får något annat brott heller. Det vore helt omänskligt.

Bidra inte till dumheterna utan försök se förbi de vanliga flosklerna och se att de flesta människor är godhjärtade och vill väl.

Våldtäkt är fruktansvärt. Om du blivit våldtagen, vill du inte bli dubbelt bestraffad med att andra anser att det är ditt fel. Så bidra inte till att sprida den myten, det gagnar inte någon, och allra minst gagnar den de våldtagna.

Ännu en dålig konsekvens av den här typen av anti-intellekutalism förutom guilt-tripping av våldtagna är att kvinnors-som-grupp rädsla ökar, därmed minskar hennes frihet och rörlighet i samhället.

2008-04-30 @ 19:02:57
Postat av: Marie

Björnborg: Du har säkert rätt i mycket av det du skriver. Tyvärr så hör man ändå många främst ungdomar som tycker att man får skylla sig själv/kunde ha förhindrat (var går gränserna) våldtäkten.
Jag bidrar inte till någon dumhet, jag uttrycker min personliga åsikt i ett ämne som berör mig STARKT. Hur vida jag har blivit våldtagen och kan bli dubbelt bestraffad hörde inte till mitt inlägg, det var en parentes.
Jag undrar vilken myt du menar att jag sprider?

Jag skriver från mitt hjärta och av egna erfarenheter.

2008-04-30 @ 19:20:14
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: dempa

Jag tycker det här med klädseln har fått allt för mycket fokus, däremot visst provokation/uppträdande svårare att avgöra. Och om, säg att tjejen i frågan inte har sagt emot eller dylikt, och sedan anmälare det... liksom vart går gränsen?

2008-04-30 @ 20:21:58
Postat av: Marie

Dempa: Ja, där är gränserna helt klart jättesvåra, om tjejen inte heller visar tecken på att hon inte är med på "upplevelsen"....
Det borde ingå i skolundervisnongen, att lära sig att tydligt visa vad man vill och inte vill.

2008-04-30 @ 20:30:35
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja du, att våldtäkt i hemmet är det vamligaste är ett faktum. Inte mindre avskyvärt för det! Det finns två sidor på varje mynt. Finns faktiskt det omvända, även om det troligen skulle drunkna i statisiten. Men om ända ALLA kunde enas om att NEJ är NEJ, oavsett vem man e. Att alla kan föra det vidare att liten eller stor så är NEJ ett NEJ... Oavsett situation. Skäll ut den som lovat ditt eller datt. Men stanna där. Finns inget fint i en våldtäkt, men däremot fins det så mycket mer om man e två som vill o bara vill njuta tillsammans.

2008-04-30 @ 20:43:16
Postat av: Ano Nym

Jag tycker det är bra att det diskuteras, men kan hålla med den där Bjornborg (och dig Marie) på vissa punkter. Sen tycker jag personligen att det borde finnas något skydd som kvinnor kan använda sig av förutom spray som skyddar kvinnan ifrån våldtäckt helt och hållet (så att hon kan gå hem på natten utan att oroa sig / eller när hon kommit hem och ska sova hos sin mentalt störda familj). Det berör ju dock inte alla som ni båda säger och vissa kommenterat på aftonblaskan. Alla män är inte lika skadade i huvudet, och ingen kvinna "vill" bli våldtagen. Eller tvärt-om. Tycker det är löjligt att försöka leta gränser bland sånnt öht... Totalt meningslösa svenska popcorndebatter.

2008-04-30 @ 20:55:48
Postat av: Nelli

Sånna idioter vafan, fattar dem inte att dem 20 procenten säkert är pedofiler som håller med den andra pedofilen som våldtog...

2008-04-30 @ 21:20:09
URL: http://www.n3lli.blogg.se
Postat av: en dum en

Hade vart roligt att se samhällets reaktion om siffrorna vart omvända......

Det var jag som skerv inlägg "Ja du, att våldtäkt i hemmet är...."

2008-04-30 @ 21:41:20
Postat av: Marie

Tyvärr är det så att våldtäkt i hemmet ofta ses mindre allvarligt, jag pplever att många anser att "där hade kvinnan ett val" (att helt enkelt bara skiljas/lämna mannen). Så enkelt är det inte, det handlar om en lång tids förtryck...

2008-04-30 @ 22:33:56
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: en dum en

Marie:
Väldigt sant. Jag ÄR man men har vart i ett förhållande som skulle kunna utmynnat i förtryck. Efter år av påverkan kan man alltid inte se helt nyktert på allt som man utsätts för. Då kan det uppstå situationer som man "stryker över". För det ena kan tyckas värre än det andra.

2008-04-30 @ 22:52:49
Postat av: Marie

En diúm en: Det är ju så det blir, desperat famlar man efter minsta vänlighet och "accepterar" förtrycket som något man faktiskt förtjänade.....självbilden sjunker...

2008-04-30 @ 22:59:27
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: en dum en

mm, så e det. men det är bara att hoppas att fler som ser vågar ta bladet från munnen, säga att det de ser är fel. att inte skämas över att vara "bärare" av dåliga nyheter. Det är så lätt att INTE säga något. Men så mkt svårare att verkligen säga till nån att personen de e ihop med utnyttjar och bedrar.....

2008-04-30 @ 23:03:19
Postat av: Marie

En dum en: Jag har stött på mååånga personer som tycker att man håller tyst om det man varit med om. Det är inget jag skyltar med, men jag skäms inte heller för det. Hamnar jag i diskussioner om det är jag öppen. Jag hoppas att fler törs vara det. Man kan leva i sådana förhålanden under flera år, men det är ändå inte "offrets" fel som inte klarade av att bryta sig loss.
Jag ser på den tjejen som jag var då som någon annan människa, en människa med bristande självinsikt, men jag ser inte ner på henne, hon har lärt mig vikten av att vara stark, vikten av att kräva respekt. Jag visste inte att man kunde bli respekterad villkorslöst på den tiden. Nu vet jag och nu är jag stark.

2008-04-30 @ 23:10:11
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: en dum en

Marie: Gott att höra. Tog tid för mig att hämta mig o finna "mig" igen. Nu e jag nog för mkt "mig", men hoppas att jag kan finna ett mellanting. Vill inte säga så mkt mer om mig själv på en offentlig blogg. Men den personen som du talar om, "tjejen", lärde sig nog ett o annat på ett tragiskt sätt. Som det ser ut nu blev hon starkare och tog ifrån förövaren sitt mål.

2008-04-30 @ 23:31:46
Postat av: Marie

En dum en: Jag letade efter inlägget men hittar int. Jag förstår inte riktigt förhållandet i ditt fall....
Man får maila mig också..
"Tjejen" blev stakare och vet nu vad hon är värd, men hoppas att andra kan lära sig av de erfarenheterna utan att behöva uppleva dem..

2008-04-30 @ 23:41:23
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: Emma

ja en våldtäksman ÄR ALLTID DET så därför spelar det ingen roll hur mycket man skriker åt honom "det här är ditt fel och inte mitt" när man blir våldtagen för han gör det ändå! därför kan det vara smart att minimera risken för detta genom att inte gå hem själv en lördagskväll från stan. men våldtäkter i hemmet, mot barn och liknande är ju en annan sak såklart

2008-05-01 @ 08:52:48
Postat av: Marie

Emma: Jag tror nog att de flesta tjejer försöker att undvika att gå hem själva på natten i den mån dom kan. Man utsätter sig ju inte för risker i onödan, inte jag i alla fall. Men skulle man bli tvungen att utsätta sig för risken så får man ändå inte skylla sig själv.

2008-05-01 @ 08:57:30
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: Kattis

Våldtäkt är mäns ansvar
En av fyra svenska män tycker att våldtagna kvinnor som har betett sig "utmanande" delvis får skylla sig själva.

http://www.expressen.se/ledare/marteus/1.1142578/ann-charlotte-marteus-valdtakt-ar-mans-ansvar

2008-05-05 @ 01:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0