Fasta Paviljongen


Det var alltså i Säter vi var igår kväll. Jag ville titta vid det gamla sjukhusbyggnaderna. På nätet
hade jag läst om den "fasta Paviljongen" som skulle vara tom och övergiven.
Den fasta Paviljongen byggdes 1912 och skulle inhysa några av Sveriges värsta/farligaste mentalsjuka patienter.
I stället för förvaring skulle det numera bli vård av patienterna. Olika märkliga metoder utfördes för att patienterna skulle bli "friskare" eller snarare mer lätthanterliga.
Byggnaden skulle vara helt rymningssäker, galler för alla fönster, tjocka väggar och en portvakt som satt instängd i en säker kur och skötte dörröppningar.
Innanför höga murar på baksidan finns en rastgård.
Den fasta Paviljongen användes fram till 1989, utan att större förändringar gjordes på/i byggnaden.

Idag är det oklart vem som äger huset och vad man ska göra med det. Länsstyrelen har murat igen (år 2006)alla ingångar som finns till hus och rastgård tills vidare.

Känslan jag fick av att vara vid huset var rätt kuslig, skräckblandad förtjusning.
Besvikelse över att ingångar var igenmurade, en liten snabb titt inne hade varit mycket intressant!

Jag fick nöja mig med foton med kameran instucken genom fönstergallrerna vid entrén. När jag sträckte in handen med
kameran blev jag nästan säker på att någon patient från det förflutna skulle grabba tag i min hand....

Den ruggiga känslan förstärktes av utsikten om man tittade bort från Paviljongen. Då ser man de sjukhusbyggnader som används idag. Den nya rättspsykiatriska avdelningen byggdes 1989 och är omgärdad av väldigt höga nätstaket med taggtråd och rejäla grindar.
Bara vetskapen om att det där innanför finns några av sveriges farligaste människor gör att det går kalla kårar på ryggen...

Flera andra byggnader i området verkar gå samma förfall till mötes som den fasta Paviljongen. Många är tomma men med hela och låsta dörrar och fönster.


Kommentarer
Postat av: Eva (kramgo_72)

Läbbigt ställe! Men att det bara får stå och förfalla... *suckar*



Ni gör så mycket trevliga utflykter hela tiden - tro när vi ska hinna med det sambon och jag. Vi träffas knappt längre eftersom vi jobbar om varann... Men, men - det löser sig det med!



Kram från ett mulet Dalarna

2008-07-19 @ 11:26:01
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: Linda

Vad bra det känns nu när jag inte är bortglömdhihi

Måste ju säga vad mkt kul ni har runt omkring er,detta var ju hur spännande som helst!

Hm skall nog utforska allt här runt omkring ed,finns säkert massa gammal o titta på=)



Ha en underbar helg!Tusen kramar!

2008-07-19 @ 11:47:23
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Monica

men va häftigt dit skulle jag också vilja åka och kika , fins ju ett museum ang detta (såg jag) . Blev så nyfiken så jag sökte direkt...

man kanske skulle åka dit kika ,

tänk och renovera detta starta ett pensionat eller så ,spännande....

Undrar hur långt det är från Falun och dit... måste kolla tackk för tipset ..

2008-07-19 @ 12:19:00
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilket kusligt ställe !!

Men otroligt spännande är det ju med övergivna gamla hus.

Ha en fin dag =)

2008-07-19 @ 12:23:35
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Yikes! :( Jag blir fan livrädd bara ngn nämner mentalsjukhus. Min mamma bodde på sådant över en natt en gång. Inte så illa som det låter, hehe, det var ett nedlagt sådant och funkade som hotell typ när min mamma och hennes arbetskamrater var på kurs. Och hon bryr ju sig inte men när hon berättade om det för mig blev jag lite illa berörd och skrämd av att ngn inackorderat min egen mamma på ett sådant ställe! Fullt med spöken dessutom.



Sen är jag ju (efter allt för mycket filmtittande) lite smått livrädd att ngn ska missta mig för tokig och spärra in mig på ngt sådant ställe, sätta på mig en tyckomdigsjälv-tröja och pumpa mig full med droger/ge mig elchocker. Tänk vad hemskt att vara den enda som vet att man inte är tokig.. :(



2008-07-21 @ 12:54:20
URL: http://hagalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0