Lokes björntjänster

I morse var det mer eller mindre kaos när jag och Loke gjorde lagårn. Det började med att jag går in där i min egen lilla värld, luften är kvav i lagårn så jag drar igång fläktarna. Mina glasögon immar igen men jag hittar ju som i min egen ficka till mjölkrummet så jag lunkar ditåt......... när jag rundar ena hörnet vid en box kommer något lurvigt och krockar rakt in i mig.
Jag skriker rätt ut, jag blev så rädd! Den jag krockat med skriker ännu högre och blir tio gånger räddare; "Mooouuö!!" Jag tar av mig mina immiga glasögon och ser en stackars vettskrämd kalv som försöker fly från mig snubblandes i rännan. Han springer bort till en stor box där det går många kalvar, och vid den grinden står det två små rymmare till och trycker.
Vid det här laget har Loke hunnit uppfatta att något annorlunda händer och kommer springande; "Gha Ghaaaa!" Han hytter med näven åt kalvarna, är det nånting som gör lilla Loke upprörd så är det när djuren inte håller sig på sin plats....näe, vet HUT, kalvar! Nu är dom tre rymmarkalvarna på väg att krypa ur skinnet av skräck för minimänniskan som står och viftar och ryter åt dom. Jag får hålla Loke i nackskinnet på overallen och samtidigt fiska upp telefonen och ringa mannen. Tack och lov hade han inte hunnit åka iväg än och jobba så jag får hjälp att stuva in kalvarna i storboxen så jag kan hålla Loke på avstånd. Mannen skyndar iväg igen för att åka.
Jag och Loke sätter fart med det som ska göras, vi har oftast ett bra samarbete han och jag. Jag mäter upp mjölkpulver i hinkar, Loke provsmakar många gånger, antingen genom att doppa nappen i eller i brist på napp -hela handen, han är inte så kinkig när det väl kommer till kritan.
När jag blandat mjölken och radat upp alla hinkar med nappar börjar jag fylla upp dom med rätt mängd mjölk, under tiden plockar Loke åt sig några hinkar jag ännu inte fyllt och bär ut dom i lagården. Jag hämtar dom igen och fortsätter fylla.
När mjölken är klar halmar vi, jag hämtar halm i skottkärran och slänger in i boxarna, Loke hjälper till, han tar så mycket halm han får plats med i sina små nävar och slänger ner i dyngrännan.
Resten av sysslorna löper på under samma vinnande koncept, Lokes små björntjänster är svåra att värdera, så länge han skrattar är dom små guldtjänster, när han gallskriker och gör allt på pin tji, då vete sjutton.

Ett är säkert, han är allt en liten mini-bonde....lilla "Björn-Loke"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0