Om lösa barn i bilen

Jag förstår inte hur man kan strunta i att spänna fast barnen i bilen.
Och oavsett om man skulle kunna garantera att man varken krockade, blev påkörd eller körde av vägen så skule jag i alla fall vägra köra med barnen lösa i bilen.
Bilbältet är ju faktiskt bra på det viset också att man vet att barnen sitter där dom sitter, och inte klättrar runt och härjar i bilen. Jag har sett skräckexempel när det ligger barn och krälar runt i hatthyllan eller hänger över instrumentbrädan.
-Jisses, jag skulle bli vansinnigt distraherad och skulle både få svårt att hålla mig på vägen och veta vart jag skulle åka då!
Det räcker alldeles utmärkt med att barnen sitter och bråkar i bak när dom är fastspända, det kan vara nog så distraherande.
Det är nog ett välkänt fenomen för föräldrar det där med bråkande barn i baksätet... det börjar först lite grann; "-Nähe, joho, nähe joho..." sen blir det värre och värre och tillslut så är kriget igång.
Hur många föräldrar har då inte tappat tålamodet då tillslut, hotat med att man kastar av ungen om dom inte slutar?
Oftast så vet ju barnen att man aldrig skulle göra det så det har just ingen effekt, så för att ge lite styrka i hotet så tittar man först i smyg i backspegeln för att se så man inte har en bil bakom, och sen trycker man på bromsen lite lagom kraftigt....
Jag har faktiskt en så "opedagogisk karaktär" så jag har gjort så ett antal gånger när barnen var i den värsta bråkaråldern......
Normalt sett så blir barnen knäpptysta och slutar bråka omedelbums.

Mina barn är vanligtvis helt problemfria att transportera i bilen men det har varit några jobbiga perioder när dom var yngre. Den ena av dem fick för sig att sitta och bara yla i falsett så fort vi åkte någonstans minns jag, tack och lov är det över nu.

Nu kom jag flera mil bort från ämnet jag började skriva om, poängen var i allafall att självklart så är det först och främst av säkerhet som barnen (och vuxna) ska sitta fast, men det är också himla behändigt att veta att dom inte kan hoppa omkring i bilen, vilket faktiskt är en säkerhetsrisk i sig.

Aftonbladet har skrivit så här om bilbälten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0