Om smygreklam och Blondinbella

Det är mycket prat just nu om dom stora bloggerskorna som tjänar pengar på att blogga, delvis på annonsintäkter men också på produktplacering, smygreklam.
Första reaktionen hos många bloggar som skriver är att dom är upprörda, det är "fel" att tjäna stora pengar på sin blogg.
Maria Wetterstrand har skrivit i Expressen vad hon anser om smygreklamen.

Jag kan inte tycka att det bara är fel fel fel.
Smygreklam förekommer överallt.
Skulle inte exempelvis Blondinbella ha så mycket läsare som hon har skulle inte företagen välja att produktplacera varor via henne eller annonsera för stora summor. Så på ett sätt (för många säkert ett bakvänt sätt) så förtjänar hon de intäkterna bloggen ger henne.
Jag personligen unnar henne de pengarna, även om jag inte på något vis tycker att hon skriver bra eller delar hennes åsikter. Men eftersom hon har skapat sig en sådan stor läsarkrets så är hennes blogg värd pengarna.

Smygreklam förekommer på alla möjliga ställen, jag läste en gammal artikel om att Svt blivit fällda för smygreklam för att en gäst i programmet hade en tröja med ett tryck med ett jeansmärke. Svt ska kolla upp vad gästerna har för kläder. Jag tycker att det är helt sjukt....
Öppnar man ögonen så är väldigt många offentliga personer "offer" för reklamen. Många många fler än vad man tror är förmodligen sponsrade med till exempel kläder där varumärket framgår tydligt och är ombedda att använde dessa vid offentliga evenemang som Tv-sändningar etc.

När det gäller bloggvärlden så är det ett ganska nytt fenomen och det sticker i ögonen på folk att man kan tjäna pengar på sin hobby, att skriva, och att man dessutom inte behöver skriva något speciellt vettigt för att håva in pengar.
Jag anser att det är så som reklamvärlden ser ut i dag, mer eller mindre tydlig, och jag tycker faktiskt inte att det är fel.

Däremot kanske man borde fundera över att lägga in reklamundervisning i grundskolans obligatoriska samhällskunskap, och lära ungdomar att granska med kritiska ögon och tala om för dom att produktplacering faktiskt förekommer, ofta, och att det förmodligen inte kommer att minska.
Jag är också ganska övertygad om att de flesta av tex Blondinbellas läsare inser hur det ligger till och jag tror (hoppas) att Blondinbella trots allt har så pass mycket innanför pannbenet att hon inte väljer att marknadsföra något hon inte kan stå för eller inte tycker om. Då binder hon ris åt sin egen rygg.

Blondinbella är bara ett exempel i sammanhanget, och kanske det bästa exemplet, men jag vet att andra bloggar som Engla och Kenza och säkert många fler också just nu är föremål för granskning av konsumentverket.


Många skriver och uppmanar till någon form av bojkott av Blondinbellas
blogg, varför, vad hjälper det? Tycker man om det hon skriver eller tycker om
att uppröras över det hon skriver (som jag ofta gör) så......enjoy!
När eller om hennes blogg tjatar slut på läsarna så kommer hon heller inte
få samma summor som hon får nu, jag tycker att det är rättvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0