Englas begravning

Vad tycker ni om att SVT ska sända Englas begravning på tv?
Jag tycker faktiskt att det är osmakligt. Det är fruktansvärt det som har hänt Engla och jag förstår att hennes familj mår mycket dåligt. Men det känns som att gotta sig i händelsen på ett skvalleraktigt sätt.
Jag läser i Aftonbladet att familjen tagit illa vid sig för att många inte tycker att man bör sända begravningen. Samtidigt så måste dom väl ha räknat med reaktioner på något så udda som att sända sin egen dotters begravning på TV?
Jag mår faktiskt lite illa över det......
En begravning är väl för det flesta en personlig "tillställning", med den närmaste kretsen? Inte ett jippo.

Kommentarer
Postat av: Agilitydream

Jag är ambivalent i denna fråga. Men en sak är säker, jag skulle aldrig sända min sons begravning i TV. ALDRIG!!

2008-05-09 @ 09:47:52
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Postat av: Agilitydream

Vad coolt du har gjort med dina bilder. Har sett det på andra bloggar också. Det som händer när man klickar på en bild. svart bakgrund och större bild. Hur gör du ??

2008-05-09 @ 09:51:06
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Postat av: Eva B

Jag håller helt och hållet med dig, det känns lite makabert. Jag tycker hon ska hedras lugnt och fint i kretsen av sina anhöriga. Det händer ju varje vecka otäcka händelsen där människor dödas och var går gränsen för vilkas begravning som ska sändas på TV? Vem orkar och vill sörja okända människor och vilka vill "gotta" sig i andra människors sorg? Jag tycker det som hände Engla var fruktansvärt och jag lider med hennes familj men jag tänker inte titta på begravningen på TV.

2008-05-09 @ 10:03:56
Postat av: Anna

Håller helt med dej, tycker inte ok att sända den i TV.

2008-05-09 @ 14:37:52
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Annas
Postat av: Bitte

Jag håller helt med. Osmakligt är ordet. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att exploatera mitt barn på det sättet. Jag tror dock att Englas mamma handlar utifrån sitt chocktillstånd, och inte girighet och sensationslystnad - det är i alla fall vad jag vill tro.

2008-05-09 @ 16:31:15
URL: http://bandhagenblogg.blogspot.com/
Postat av: Annarki

Haller med dig fullstandigt!

2008-05-09 @ 16:33:10
Postat av: Eva (kramgo_72)

Ehrmmm... jag är käringen mot strömmen jag då och tycker att det är helt okej att sända Englas begravningsceremoni.

Mordet på Engla har berört sååå många människor runt om i landet och många önskar att de kunde delta för att hedra denna underbara lilla flicka som rycktes bort på tok för tidigt av en idiot som inte borde få finnas kvar på denna jord...



Har tv'n på i bakgrunden och det är en värdig tillställning om än mycket vemodig...



Men alla tycker vi olika - och tur är väl ändå det!

2008-05-10 @ 11:33:00
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: Sandra

Jag tycker det är osmakligt och makabert att nämna ordet jippo i samband med en begravning, tv-sänd eller inte. Att ens fundera kring termer som girighet och sensationslystnad i den här tragedin får mig att må illa. Jag skulle inte heller orka dela min sorg på det här viset men kan på intet sätt känna att jag har rätt att dömma hur någon annan väljer att göra. Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Huvudsaken måste väl vara att det känns rätt för familjen. Alla andra har ett val - att inte titta. Om begravningen sänds på tv eller inte känns som en pettitess i sammanhanget. Men det är väl så - retar man upp sig på småsaker så är man väl inte större än så.

2008-05-10 @ 15:21:27
Postat av: Anonym

Människor runt om kommer alltid lägga sig i. Säg vad ni vill men det som har hänt Engla är någonting som berört och engagerat oerhört många människor, en del är på begravningen andra har inte möjlighet till det. Det gör så ont i mig att höra folk prata om att hennes mamma och familj skulle göra det för pengar. Jag tror det handlar om att ni, många människor i Sverige inte har någon viktigare att lägga er i och prata om, ni har ingen förståelse att människor kan gå emot strömmen och göra någon som känns bra för DEM. Hur ni kan lägga er i vad hon gör, som känns rätt för henne är otroligt. VARFÖR tror du människor i landet skulle titta på begravningen i ett roande syfte. Jag var med och letade i stjärnsund efter Engla och såg begravningen. En vacker begravning och den vackra och sorgliga stund när hennes mamma, släkt, familj och vänner tog farväl fick vi inte dela och det handlar om hennes gränser. Tänk ett steg till nästa gång. Får hon pengar för detta kan jag nog tro att det går till behövande, Englas minnesfond och INTE till en flashig jeep eller märkeskläder. Och isåfall, låt dem ha en ny fin bil! De kan fortfarande sörja..

2008-05-11 @ 17:57:52
Postat av: sofie

håller helt med dig!

2008-05-14 @ 23:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0