Sök hjälp istället


Läste den här artikeln på Aftonbladet.
Varför ens ta upp det i en så stor artikel? Varför ifrågasätta tvåsamheten och monogami?
Om Susanne Wigorts Yngvesson har svårt att hålla sig till en partner (för jag antar att hon själv sympatiserar med det hon uttrycker) så är det hennes problem och jag skulle rekommendera henne att söka hjälp för sina problem istället för att försöka tuta i vanliga förhoppningsvis vettiga människor en massa nonsens via Aftonbladet [punkt]

Jag hänvisar till vad jag skrivit tidigare i ämnet.

Kommentarer
Postat av: Marra

Jag håller med dej där, till punkt och pricka!! :)

2008-11-06 @ 11:33:42
URL: http://loveorhates.wordpress.com/
Postat av: AnneliH

Du får mitt medhåll till varje stavelse!

2008-11-06 @ 12:58:41
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: Anders Schröder

Varför ska man ifrågasätta någonting? Bra resonemang där, låt oss alla sluta ifrågasätta saker, då kommer mänskligheten gå framåt. Och hur kan du överhuvudtaget säga att någon som är polyamorös borde söka hjälp, helt utan att ha några argument dessutom. Lär dig åtminstone argumentera för din sak innan du öser ur dig kränkande intoleranta kommentarer!

2008-11-06 @ 13:31:57
URL: http://flumungen.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Anders Schröder: Jag ifrågasätter väldigt mycket, men inte huruvida det är sunt med tvåsamhet eller inte av den enkla anledningen att jag är bergsäker på att det är normalt/naturligt/sunt för människan att leva i tvåsamhet.

Jag skrev ner mina spontana reflektioner på artikeln här i min blogg där jag inte själv anser att jag måste argumentera för mina egna åsikter innan någon har bett mig göra det.



Jag tycker synd om de som inte tror på tvåsamhet, de missar något....BIG time... att det finns det som är otrogna och hoppar från säng till säng livet igenom är rakt igenom tragiskt och ett i mina ögon problem främst för personen själv men också för de olika partners som blir lämnade bakom gång på gång.



ATT LEVA ETT SLAGS FAMILJELIV MED FLERA OLIKA PARTNERS SAMTIDIGT ÄR INTE NORMALT OCH KAN OMÖJLIGT VARA SUNT, EVENTUELLT EN EGOKICK FÖR DEN SOM HAR SÅ STORT UPPMÄRKSAMHETSBEHOV ATT DET INTE RÄCKER ATT BLI BEKRÄFTAD AV EN PARTNER.

2008-11-06 @ 13:44:58
URL: http://mumari.se
Postat av: Tina - art & clothes

Intressant debatt. vi sätter upp en dansföreställning med anknytning till ämnet, maFiljen (familjen) som handlar om kärnfamiljen i förändring....



Min åsikt är att det är helt upp till var och en hur man vill leva sitt liv, och givetvis är det sant det du säger om att man inte ska påtvinga sitt val att leva på någon annan.

2008-11-06 @ 15:44:30
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Eveliina

fast för vissa kanske det är själva tvåsamheten som är problemet. ska man då tvinga in dem i en relation som kanske i längden blir destruktiv, på grund av svartsjuka? det finns inga rätt och fel, att tro det är minst sagt enfaldigt och dumt, och verkligen något man borde söka hjälp för.

2008-11-06 @ 15:59:49
URL: http://heltkokko.blogspot.com
Postat av: Mumari svarar

Evelina: Det är klart att man inte kan tvinga någon som har svårt att hålla sig till en att leva i ett förhållande. Det var inte min poäng, MEN jag anser att man inte ska gå ut och förespråka polyamorösa förhållanden.

Och hur dumt och enfaldigt det än må vara så tror jag i alla fall att det sunda/normala/naturliga för en människa är tvåsamhet.

2008-11-06 @ 16:07:19
URL: http://mumari.se
Postat av: Sofie

Jag älskar att du har en sån stark ståndpunkt i ämnet. Roligare att få ris än ros. Bara av ren nyfikenhet. Varför har du sån skräck för polyamorösa förhållanden?! Är det inte vad som gör oss lyckliga som räknas? Måste det vara samhälls normen?



Kul blogg för övrigt =)

2008-11-06 @ 16:55:27
URL: http://spazmer.blogspot.com/
Postat av: Mumari svarar

Sofie: Jag har en väldigt stark ståndpunkt när det gäller vissa saker, sen kanske jag väljer att dra saker till sin spets. Jag antagligen både fördomsfull och trångsynt, men jag kan också erkänna det.

Varför jag har sån "skräck" för polyamorösa förhållanden? Ja du, jag tycker helt enkelt att det är mot människans natur, mot familjens natur. Jag tror på tvåsamhet, thats it.

(läs även tidigare svarskommentarer)

2008-11-06 @ 17:45:28
URL: http://mumari.se
Postat av: whatthefuckdotcom

Jag... hade för mycket att säga... så det blev ett eget inlägg!

2008-11-06 @ 17:50:04
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Madonnan

Ett intressant ämne och svårt att tänka sig in i det polyamorösa...men kanske är vi alla så olika? Fast jag tror ändå inte att man har funnit den varmaste kärleken om man har behov av fler än en.



Ha en fin kväll!

2008-11-06 @ 18:52:55
URL: http://blogg.aftonbladet.se/506
Postat av: Erika

Hon är säkert gammal hippie och feminist, det är vad jag tror.

2008-11-06 @ 19:09:19
URL: http://theerika.blogg.se/
Postat av: Anders Schröder

Du baserar alltså din intolerans på en känsla. Och m jag har exakt motsatt känsla då? Ska du fortsätta uppmana mig att söka hjälp? Det märks för övrigt att du inte har en aning om hur ett polyamorösty förhållande fungerar, att vara polyamorös är inte att vara otrogen, för att vara otrogen så måste man bryta någons förtroende, men om båda parterna är med på det bryts inget förtroende. Din argument är påfallande lika de som användes mot homosexualitet för 30 år sen "det är inte normalt och kan omöjligt vara sunt" låt mig bestämma vad som är sunt för mig istället och döm ingen förän du har tagit reda på fakta.

2008-11-06 @ 20:45:22
URL: http://flumungen.blogg.se/
Postat av: Jen

Nee, härifrån syns inga fel i formeln.

Jag ser bara en massa nonsens i artikel.

Skum människa!

Hur kan det vara sunt att vara otrogen.

Snarare en dålig ursäkt att få vara det.



Sen är det ju inte så att man behöver vara i ett förhållande, vill man vara singel och ha en mängd partners så varsågod.

Men lever man i ett förhållande, med eller utan barn, så tror jag banne mig inte att den andra eller ungarna mår bättre av att den ena har ett eller flera förhållanden vid sidan.

Håller med dig till 100 procent.

Sök hjälp! (eller gör slut på förhållandet innan du skaffar en annan)

2008-11-06 @ 20:59:52
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Linda

Hittade in hit från WTF. Först och främst vill jag säga att jag gillar din blogg. Kommer verkligen återkomma hit igen.



Och just detta inlägget kan jag skriva under på 1000 %



Jag tyckte det var så bra att länkade till det i mitt eget inlägg om samma sak.



Ha nu en fin kväll //Linda

2008-11-06 @ 21:25:51
URL: http://www.blogg.mustica.se
Postat av: Marie

Ojojoj här var det bittert och surt bland kommentarerna...



Det är visst ok att klaga på dom som har åsikten att föredra tvåsamhet men inte godkänt när man klagar åt andra hållet...



SJÄLVKLART måste det vara "ohälsosamt" att växa upp i ett hem där mamma å pappa knullar runt till höger och vänster (ursäkta mitt fula språk blir så arg) Hur kan man framförhålla ens att det skulle vara nyttigt...



Är det så illa så att man inte är lycklig och tillfredsställd med den man lever med ska man väl bryta upp och gå vidare finns kanske någon annan därute som kan göra en lycklig istället.



Vad lär man sina barn om man istället för att vara ÄRLIG och ta itu med problemen på ett vuxet sätt, letar sig utanför förhållandet för en snabb tillfällig lösning...

Döööh finn MR RABBIT om man har sååå stora problem =)



Yes jag är kanske trångsymt vem vet inte jag i alla fall men i ett förhållande är man två, å blandar man in barn ska man vara säker på varandra......



Jag tror på happely ever after =)

Go kväll

Mvh/Marie

2008-11-06 @ 22:16:13
URL: http://lakritstokiga3barnsmamman.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Anders Schröder: Nej, jag baserar min intolerans på något jag tror fullt och fast.

Jag har inte fördjupat mig i hur ett polyamoröst förhållande fungerar, men jag har förstått så pass mycket att det handlar om att ha flera partners samtidigt vilket jag anser är helt galet. Att det sen inte kallas otrohet på grund av att alla parter är med på det är en petitess, jag anser i alla fall inte att det är sunt.

Hur du gör skiter jag fullständigt i. Jag har heller ingen aning om hur gammal du är, antagligen så är du rätt ung och växer upp så småningom och inser att det i praktiken omöjligt kan vara bra för en familj att ha x antal styvmammor och styvpappor med x antal respektive var. 'sjukt' knappast bra för eventuella barn.

Att dra paraleller med homosexualitet....ja, det är ju en helt annan diskussion det....men man kan ju inte normalisera allt möjligt konstigt bara för att homosexualitet numera är "normaliserat".



Jag kikade igenom lite i din blogg och inser att det är väldigt svårt att diskutera med dig, du lever med en vision av en drömvärld som inte funkar i praktiken, men det vägrar du antagligen att inse.



Jag är bonde och realist.


2008-11-07 @ 07:02:52
URL: http://mumari.se
Postat av: Mumari svarar

Marie: Klockren kommentar, jag kan bara hålla med! :o)

2008-11-07 @ 07:42:25
URL: http://mumari.se
Postat av: Elin

Jag tycker att det är intressant hur det som inte följer normen presenteras som osunt, onormalt, onaturligt. Varför är det så hotfullt? Varför blir kärleksfullhet problematisk om den inte hålls till en person?



Varför är kärlek plötsligt så otroligt farligt, onormalt, onaturligt och osunt, om det inte håller sig inom ramarna för hur det ska se ut?



Jag blir lika förvånad varje gång jag läser sådant här och inser hur stark den här normen är, jag tycker att nämnda artikel är riktigt bra och det behövs uppenbarligen mycket mer sådant så att personer slutar vara så otroligt inskränkta. Såsmåningom.

2008-11-12 @ 12:47:52
URL: http://relationer.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0