Minnen och tankar

Sitter och läser i Aftonbladet hur en reporter bahandlas när hon blivit utklädd till gammal tant för en dag.
Nu fick jag belägg för min åldersskräck!
Skämt åsido så är det hemskt att läsa hur hon upplever att hon behandlas som luft i de flesta situationer. Visst, jag kan också irritera mig på pensionärer ibland, men det är främst då i trafiken eller när jag råkar åka och handla i vår affär just den dagen i veckan då det råkar vara pensionärsrabatt...
Men i största allmänhet? Nej, verkligen inte!
Jag blir ledsen inombords när jag ser hur gamla människor ignoreras, när saker de säger bara viftas bort med en ursäkt om att de förmodligen bara är virriga i huvudet.
Gamla människor har oftast så mycket intressant att berätta. När jag jobbade i hemtjänsten önskade jag att man hade mer tid för de man åkte till, tid att lyssna på vad de ville säga istället för att bara göra det man var beordrad att göra.

För ett par år sedan så gick min älskade farfar bort efter en tids sjukdom. Jag har alltid älskat att lyssna på farfars historier om hur det var när han var liten, jag har alltid älskat hans lugn, hans glittrande ögon när han berättade något roligt.
Sista tiden innan min farfar gick bort blev han som många blir mer förvirrad, hans sjukdom gjorde honom trött.
Men hans berättelser fanns alltid där, ibland lite extra kryddade med fantasi, men alltid lika spännande att lyssna på. Jag lyssnade på hans verklighet som han delade med mig just då. Även om jag visste att delar av farfars historier kunde övergå till sagor från hans fantasi, så var det stundtals verklighet för honom.
Min farfar var alltid en fantastisk berättare, jag önskar att jag hade haft möjlighet att oftare hälsa på honom mot slutet.


Det är med en tår i ögat och en fortfarande oläkt sorg som jag skriver det här och jag vet inte längre till vilken poäng jag skulle komma.....

Ta vara på tiden med era anhöriga och hjälp till så att de får en bra och fin äldreomsorg!

Stanna upp och lyssna.....

Skriv på HÄR på Aftonbladet!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
Relaterat på Metro: "Det är inget värdigt slut"
Benke – fånge i äldrevården

Gamlas olycka är barnens fel  En artikel skriven av Calle Schulman, jag väntade mig sarkasm och ironi, men fick istället läsa en vacker och välskriven artikel, tummen upp!



Gillar du inlägget? Pusha för det!


Kommentarer
Postat av: Markus

aha a men där ser man! men du stängde inte ner fönstret när du såg min blogg iaf då?..



insnöad :).. är det inte bara att borsta av bilen och hoppa in i traktorn å ploga av, du har juh alla förutsättningar till att lösa snöproblemet på ett smidigt sätt =)



jag slänger nog upp en länk till din blogg från min blogg! lär väll hålla kolla på dig nu när jag hittat dig i cyberspacerymden. kram

2008-11-27 @ 11:22:51
URL: http://tavast.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är ju inte klokt att det ska vara på detta viset =O Jag hjälpte en gammal o lite förvirrad dam i dag på jobbet först att hitta varor sen att berätta om erbjudanden denna vecka. När hon till slut kom till kassan fick jag hjälpa henne att räkna pengarna(hon räknade i ören ?) o packa ner julstjärnorna hon köpt i en kasse. När hon sedan hade gått såg jag att blomkassen stod kvar, det var bara att springa efter henne men hon hade inte hunnit många meter utanför butiken med sin rollator... men vad jag vill komma till är att den tacksamhet hon visade mig den värmde mig resten av dagen =)

Förstår inte dem som kan ignorera en person bara för att den är gammal !!

2008-11-27 @ 22:37:59
URL: http://lisenj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0