Vapen, droger....hjälp!

Jag sitter och läser på Aftonbladet om den fruktansvärda massakern i den finska skolan i Kauhajoki där tio personer sköts ihjäl, eller egentligen elva om man räknar med mördaren själv....
Det är så hemskt, vart är vå värld på väg?
Jag är allvarligt orolig för hur det kommer bli när mina barn kommer upp i tonåren. Jag hoppas att jag kan ge dom tillräckligt med sunda värderingar för att dom ska kunna avgöra vad som är rätt och fel om dom skulle komma i kontakt med vapen, knark...etc...
För det är sådant som det bara verkar bli mer och mer av bland ungdomar. Det är skrämmande! Man tror att man är mer skyddad i en liten by, långt från storstäderna, men det är fel.
Det finns så mycket våld och missbruk, och undomarna som dras in i det är bara yngre och yngre.
Varför? Vad är det som lockar?
Jag blir så rädd så det knyter sig i magen.
När blev det "helt normalt" med droger som GHB och liknande på hemmafesterna? När slutade alkohol vara tillräckligt? Jag förespråkar inte alls att mindreåriga ska dricka alkohol, men hellre det än droger.
Det finns så många barn som växer upp med missbrukande förebilder, de vilda festerna normaliseras......vad lär sig de barnen av det?
Och vad lär de barnen andra barn när de växer upp?

Nu kom det här inlägget mer in på droger bland unga än vapen, men någonstans där börjar det. Gärningsmannen i Finland kanske inte alls använde droger, han hade kanske bara en allvarlig störning, men poängen är att allt som var farligt när jag växte upp är snart vardagsmat.

Jag vill inte att mina barn ska omges av allt detta! Jag får lust att hålla för öronen och blunda och skrika "JAG-VILL-INTE-JAG-VILL-INTE-JAG-VILL-INTE!"
Men det skulle inte hjälpa, det enda som skulle kunna hjälpa är att föräldrar gör allt för att lära barnen bra värderingar, om alkohol, om droger, om vapen, och kanske framförallt om vilka de umgås med och hur de umgås.

Man måste veta var ens barn/ungdomar är och vad de gör. Man måste lägga sig i och tränga sig på....



Gör gärna som Whatthefuck, kopiera bilden och sprid!

Länkar till artiklarna om skolmassakern i Finland:
Låstes in i skolan 
"Varför släppte polisen honom?"
22-åringens största intresse: massmord 
Elev sköt vilt på yrkesskolan i Kauhajoki 
Polisen släppte massmördaren 
Bombhot mot finsk skola efter skolmassakern
Han planerade dådet - i sex år
Därför kunde det hända - igen 
Andra skolskjutningen på mindre än ett år 
Köpte vapnet i augusti - i går dödade han 10 skolkamrater

Ta hand om er och era barn!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Svar : Ja visst är det. Usch.

2008-09-24 @ 09:49:54
URL: http://yanii3.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Yes box, I´m in. Jag kopierade lite av din text också.

2008-09-24 @ 09:57:03
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Jen

Jag finner inga ord... :(

2008-09-24 @ 10:37:02
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilka hemska saker det händer runt om i världen!! Det enda vi kan göra är att ta hand om de våra. Att lära dem sunda värderingar o bara hoppas att fler tar efter. Man måste bry sig o våga lägga sig i !!

Jag har kopierat bilden.

Ha de så bra o krya på er, kramar !

2008-09-24 @ 10:37:47
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Jonas

Ja, det veklighet och den är grym och ofattbar... man kan undra hur den här killen har blivit sån här, är det föräldrarnas fel??

Jag hoppas verkligen att jag lyckas bättre med mina barn.



Ditt inlägg är bra skrivet!



//Jonas

2008-09-24 @ 11:15:34
URL: http://jomari.se
Postat av: Monica

fruktansvärt hemskt! klart han måste ha en störning,

2008-09-24 @ 12:23:52
URL: http://monicasbakpunktcom.blogspot.com/
Postat av: Cecci

Denna tragedi har verkligen skakat om vårt land. Och fastän jag bor i Finland och allt detta är för j****. Finska polisen begick ett misstag som inte borde ha fått skett när de pratade med honom på måndagen, men Saari, så denna kille har enligt rykten ändå betett sig helt normalt, så ifall han blivit fasttagen av polisen kunde han ju endå varit lungn och sansad och inte agerat konstigt och varför skulle då i så fall polisen tagit bort vapnet?

Många har sagt att detta kom som en chock eftersom han var tyst men att de sedan hittat brev var han skrivit att han planerat detta sedan 2002, då han var 16 år. Det är länge och man tycker ifall han mått sååå dåligt sååå länge att underligt att ingen märkt någonting? Kanske detta inte var någon stor störning han hade, eller inte vet jag. Skrämmande och underligt är detta.Jättestridig fråga och hur man än vrdider och vänder så blir resultatet aldrig bra, dessa personer kommer inte tillbaka och ifall samhället inkludernade polisen gjort fel så skett är skett, och vi får då bara hoppas och be att ingenting liknande sker, igen.

Förlåt för denna långa kommentar, ha en bra dag och fin blogg du har! :)

2008-09-24 @ 13:50:44
URL: http://vitalillja.blogg.se/
Postat av: Daniel

Fruktansvärt, och bara ca. 50 km. från där jag bor. :( Alla flaggor i hela stan vajade på halvstång idag och vi började morgonen med minnestund och församlingen var på plats för att många hade bekanta i den skolan. Hoppas verkligen att något liknande händer igen, varken här eller ngn annanstanns i världen. :'(

2008-09-24 @ 14:26:07
URL: http://fjan.blogspot.com
Postat av: elena cn

Ja, det är så hemskt att man nästan inte vill ta in det.

2008-09-24 @ 22:31:10
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Nämen MU!!! offren!!!! inte offrena!!! ... byt så byter jag!

2008-09-26 @ 11:56:44
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0