Vad lekte ni med när ni var små?

Bloggar inspirerad av den här artikeln på Aftonbladet där det står att R2D2 förd till sjukhus på grund av en astmaattack! Tänk att det faktiskt fanns en liten människa inne i den lilla söta roboten! Jag är fascinerad.
Jag var helt galen i Star Warsfilmerna när jag var liten. Jag ville helst vara prinsessan Leia, eller prinsessan Löja som jag trodde att hon hette och det var skitroligt för det rimmade på blöja, tänkte jag i min barndom och fnissade.
Jag lekte aldrig med typiska tjejgrejer. Det kanske berodde på att jag har en tvillingbrorsa så jag fick tillgång till "pojkleksaker" och tyckte att det var roligare.
Vi hade en massa star-warsfigurer, filmerna kunde jag nästan utantill och jag låtsades att jag var prinsessan Löja-Blöja som blev räddad av Han Solo, han var min första hjälteidol! Håll med om att han är en super-hunk! ;o)
De enda typiska tjejgrejerna jag lekte med var My Little Pony, jag älskade dom. På den tiden var det riktiga My Little Ponysar som inte såg ut som dom levt på riskakor och laxermedel. Dom var mulliga och söta.
I mina lekar blandades de söta ponnyhästarna med starwars-gubbar och Heman, ni vet "han-mannen", "supermanliga mannen". Han var cool....
Det kunde dock bli lite jobbigt när jag lekte med kompisar som ville leka mamma-pappa-barn med dockor och Barbie, det funkade helt enkelt inte för mig.
Jag hade faktiskt två riktiga dockor, en som hette Bibbi som jag jämt slet huvudet av och en som hette Lisa.
Lisa var jag galet rädd för. Det var en sån där hypermodern docka som man kunde sätta i små mini-LP-skivor i så pratade hon när man tryckte på magen. Oftast sa Lisa "Mamma" och sen skrattade hon med en fnittrig onaturligt glad och ljus röst.
En dag blev batterierna dåliga i Lisa. Jag tryckte på Lisas mage och hon brölade "MMMooaammmaaa, moahahaha!"
Det gick kalla kårar på min rygg, jag blev paralyserad av skräck, tänk att Lisa egentligen var en monster/fullgubbe?! Vem kunda ha anat det?
Jag tryckte aldrig mer på Lisas mage....

Vad lekte ni med när ni var små?

Förresten så tycker jag fortfarande att dom gamla Star Warsfilmerna är superbra.....men dom nya ger jag inte mycket för!


Kommentarer
Postat av: Olle

Eftersom jag är uppvuxen på en gård mitt ute i skogen så roade jag mig med traktorer, mopeder, cyklar, bygga kojor, spionera på grannarna, hitta på hyss (dragsmällare i grannens källardörr var ett stående inslag) och bygga lådbilar och sånt.
Leksakerna bestod mest av små traktorer och bilar.
"På min tid" var det inte samma trendtoppar bland leksaker saom det är nu....och bor man dessutom i skogen så finns det så mycket roligare saker än leksaker att leka med! :)
Höjdhoppning i spannmålslagren var skoj... Man klättrade upp så högt man kunde bland takbjälkarna i logen å sen kastade man sig rakt ned i havren, kornet, vetet eller vad det nu fanns för nåt. :)

2008-04-13 @ 16:15:21
URL: http://enarmad.blogspot.com
Postat av: Marie

Höjdhoppandet lät farligt!
Haha, jag gjorde till och med får av kottar och lekte med, men det var på somrarna när vi var ute på sjön, då kunde man inte släpa med sig alla leksaker ut!

2008-04-13 @ 16:18:36
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: Olle

Det var mycket som var farligt då! :) Men konstigt nog klarade man sig...
Man landade ju oftast mjukt...på huvudet...haha...

2008-04-13 @ 17:10:36
URL: http://enarmad.blogspot.com
Postat av: Ströbaek

Lego, smurfar och en massa kojor i skogen. Vi lekte en del "larmet går" som var en serie på tv på 70-talet om en amerikansk brandstation som ryckte ut och hjälpte folk... det iscensatte vi och lekte.
Sedan var det lite "röda vita rosen" och en lek som vi inte hade ett namn på. men den gick ut på att man kvällstid, vid brandstationen i Harplinge, skulle smyga på en som stod på en kulle med en ficklampa... den som lyckades smyga sig närmast utan att bli upptäckt vann. en form av "dunkgömme" i mörker.

2008-04-14 @ 12:55:29
URL: http://pontusstrobaek.blogspot.com
Postat av: Marie

Ströbäck: Röda vita rosen lekte vi också! Jag kommer inte riktigt ihåg vad den leken gick ut på men vi bodde i ett litet villaområde i utkanten av täby med bara grusvägar och lite skog och massor med ungar och alla lekte röda vita rosen, det var roligt när man var barn....

2008-04-14 @ 20:11:51
URL: http://mariwi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0