Lilla Stor-Loke

Jag hade en sån där obehaglig känsla när jag klev upp i morse.....en känsla inlindad i dunkande huvudvärk. Tänk vad sann den där känslan var som sa mig att den här dagen inte skulle bli så perfekt som jag önskade!
Jag berättade i mitt tidigare inlägg om allt vällingpulver i vardagsrummet. Det tog ett tag att sanera det.....
När det var gjort for jag och en gnällig Loke till affären. Loke är ju som tidigar nämt en STOR pojke, han fyller ju minsann två år i augusti, och stora pojkar går själv i affären och hjälper mamma att dra på rullkorgen. Det har jag avhandlat i ett antal inlägg. Lilla Stor-Loke brukar vara väldigt noga och duktig med att framföra korgen mellan hyllorna, men idag var det något som störde hans koncentration redan vid ingången till affären...
Ett stort godisställ i papp står precis innanför dörrarna, proppat med lösgodis.
Loke tvärstannar och tittar med stora ögon på godiset. Jag förstår vad som håller på att hända och försöker genast avleda hans uppmärksamhet. Utan resultat. Jag försöker ta Loke i handen och leda bort honom där ifrån men han tar då tag i pappstället. Alltså kan jag inte dra bort honom utan att samtidigt välta godiset. Jag tjatar och bönar och ber. Loke ruskar bestämt på huvudet och gör sitt åsneskri.
Ännu har han inte tagit något godis.
Vi står där länge och är båda lika envisa. Plötsligt släpper Loke stället och jag ser min chans. Jag lyfter ett vilt sparkande barn där ifrån  och släpper ner honom vid grönsaksdisken i stället. Loke slänger sig på golvet och illvrålar. Det går inte att ens ta upp den lilla sötnosen i famnen för att han sparkar så mycket.
En snäll farbror som har sett hela förloppet kommer och säger att han tycker det är fult uträknat att ha godiset så där. En sur kärring går fram till en skrikande Loke och säger buttert åt honom att vara tyst. Jag försöker fiska upp sprattel-och-skrikbarnet. Kärringen säger åt mig att "jag måste få tyst på gossen, folk kan faktiskt få ont i öronen. Han måste faktiskt förstå att man inte kan bete sig hur som helst i en affär."
Jag lyssnar efter humorn och ironin i kärringens röst men jag hör bara bitterhet och tillrättavisande.
Jag får en obskrivlig lust att rulla ihop konsumbladet till en megafon och vråla till kärringen att det varken är mitt eller Lokes fel att det står godis i en tvåårings höjd precis vid ingången.

Jag får tillslut Loke att hulkande lugna ner sig, på villkor att jag bär lilla Stor-Loke på armen samtidigt som jag plockar matvaror och lägger i korgen.

Väl hemma lagar jag tacos, gör guacamole och skär grönsaker i en stressigt rasande fart medan magen vrålar och Loke skriker efter traktorn som är utanför på åkern och sår.
Jag pyttsar upp grönsaker och såser i skålar och dukar fram. Jag tycker synd om mannen som får äta senare, när han hinner. Loke är glad igen och vill äta nu. Han får köttfärs, bröd och gurka. Men det är något mer han pekar efter. Det är tacosåsen. Jag lägger upp en klick på hans tallrik och det utlöser ännu ett vredesutbrott. När han lugnat ner sig igen rycker han åt sig skålen med sås, tar skeden och börjar sleva.....in i munnen....jag tänkte inte på att jag hällt upp såsen i samma skål med samma sked till som han har när han äter gröt.
Det var mild sås.....Loke glad igen...

Loke sover nu, och jag tycker inte ett dugg synd om mannen längre som fick äta sin middag i lugn och ro, utan att fälla ut fyrtio bläckfiskarmar enbart ämnade till att serva alla barnen.

Det ska bli semester att gå ut i lagården!

Kommentarer
Postat av: Rocky

Hejsan! Ja de känns kul att vara igång :) ..ne de är faktiskt bara jag som gått live ännu, jag var den första av vinnarna att göra det ^^ ..hoppas du har det bra där borta för övrigt! har det hänt nåt kul i ditt liv på senaste? :) Kram

2008-05-12 @ 21:00:26
URL: http://itsrocky.se
Postat av: JoHo

Åh... fniss samtidigt som jag sitter här och fnissar åt din härliga dag med stora lille Loke (tacosås i gröttallriken hihi...) blir jag ju också skitarg på snästanten i affären. Surkärring. Jag är HELT på din sida!!

2008-05-12 @ 21:13:44
URL: http://www.snartvuxen.blogspot.com
Postat av: Olle

Låter som en underbar dag!! :)



Krampårej!

2008-05-12 @ 22:06:36
URL: http://enarmad.blogspot.com
Postat av: Marie

JoHo: Jag ska minsann aaaaldrig bli en snästant när jag blir stor! lägger armarna i kors



Olle: ...mmmm, en sån där drömdag som man lätt skulle unna sin ovän :D

2008-05-12 @ 22:25:08
URL: http://mariwi.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Du skriver så otroligt bra, roligt och medryckande. Jag såg verkligen alltihop framför mig (fast det utspelades såklart på mitt kära gamla ICA Supermarket i Floda, hehe) och var nära att kommentera högt när gnälltanten la sig i.. fast jag kom på i sista sekund att jag var hemma och inte där och att bara galningar sitter och pratar med sig själva. ;P

Du måste ha en ängels tålamod! Om jag hade haft barn och de börjat konstra sig inne i en affär så hade jag nog fått panik. Inte så sällan ser man ju folk som verkligen ryter åt och rycker hårt i sina barn inne i affärer eller på stan eftersom barnen inte gör som föräldrarna vill. Jag brukar alltid muttra "..folk borde inte skaffa barn om de inte kan/vill ta hand om dem..", och har liksom alltid sett det hela ur barnens perspektiv snarare än föräldrarnas. Jag har ju inga barn (än?) heller så jag kan ju omöjligt ha rätt att döma ngn, antagligen skulle jag vara lika kass på att handskas med sådana situationer som de där råförbannade morsorna med nypiga händer.. usch! :( Nej om jag får barn ngn gång så vill jag ha ditt tålamod! Plus modet att skälla ut butikschefen för sådana idiotiska godisplaceringar. ;)



Btw, Loke är ju ett grymt coolt namn! Passar bra på lille herrn. :)

2008-05-14 @ 14:30:17
URL: http://hagalen.blogg.se/
Postat av: Sussi

Ett fungerande knep för att få tyst på skrikande barn är att göra som dom. Skriker barnet så skriker du, lägger sig barnet på golvet, så gör du det. Mamma körde med det när jag var liten. Det fungerar jämt. Lite pinsamt dock. Ingen rätt att agera som tanten gjorde, hatar sådana människor!

2008-05-15 @ 13:15:02
URL: http://lavica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0