gamla dagboken

3 september: hamnat på en ödegård med hundratals ankor och hittat massor med guldfynd i skogen.....

I förrgår träffade jag en kompis inne i stan på eftermiddagen. Vi strosa lite i affärer, jag som kände mig lätt desperat efter att mina jeans spruckit och efter misslyckade lagningsförsök provade en massa jeans. Tänk att det är så svårt att hitta i rätt storlek! Hade inte råd att köpa dyra typ Lee, fast dom finns i min storlek, hitade ett par av en lite annorlunda modell på Vero Moda för 299;-. Dom fanns i storlek 25 som minst, men eftersom dom inte kostade så mycket tyckte jag det var värt att köpa dom och sy in själv.

31 augusti: Stort hål i favvo-jeansen och en sida som ser olika ut i olika webbläsare.....

Den här veckan med barnen har varit intensiv men härlig, vi har gjort lite allt möjligt. Igår var vi in till stan och hälsade på en kompis till mig, vi var och handlade lite på Bauhaus och bestämde oss för att åka med barnen till lekhuset Nickis när vi handlat klart. När jag sätter mig i bilen för att åka dit så känner jag hur jeansen spricker i rumpan......stort hål......mellan bakfickorna.....så jag gick runt på Nickis och Coop + Rusta och visade halva baken....

Idag åkte vi också in till stan till min kompis, precis där hon bor så ligger det en slags antik/loppmarknad, jag har aldrig sett nåt liknande, det är antika saker travade högt och lågt, fina saker blandat med krafs, man kunde bara ta sig fram i sidled så man inte skulle välta något. Helt otroligt att barnen grejade att gå där och hålla fingrarna i styr! Hittade en massa fina saker men var snål och köpte inget. Eftersom barnens pappavecka börjar idag och han jobbar inne i stan så lämnade jag ungarna till honom vid hans jobb när han slutade. Kramade barnen och sa att det skulle bli tråkigt hemma utan dom, Alfred lovade att jag och Jeff skulle få leka på hans rum med hans traktorer om vi ville ;o)

När jag kom hem på kvällen så stod det en bil hemma på gården. Det var dom som hade tingat den svarta kattungen som ville hämta den nu istället för i helgen, eftersom dom inte hade mitt mobilnummer så chansade dom och väntade på att jag skulle komma hem. Så nu är det en kattunge mindre och nästa flyttar i helgen. Återstår bara att hitta hem år den tredje tjejen.

Laddade hem Firefox webbläsare idag för att se hur min sida ser ut i den. Menyraden ser inte ok ut i den och när jag nu ändrat så den funkar i Firefox så funkar den inte i Ie. Vad göra? Bygger nog en helt ny index.....efter jag har duschat.

Tjoflöjt!

24 augusti: Barnen är hemma! Känns mera mening med alla hushållssysslor nu, jag tar mig i kragen och får mer gjort. Alfred blev glad över förändringen i hans rum. När han skulle somna på kvällen låg han och tittade på sin stjärnor och sa:"mamma.....finns det riktiga stjärnor?"
Jag: "Ja det vet du väl" Alfred: "Var är dom då?" Jag: "man ser dom inte alltid men dom är uppe i himlen" Alfred: "Gunde är en stjärna........han är den där lila stjärnan  *pekar på en av stjärnorna*.......Gunde är hos mig nu när jag ska sova......." Jag fick nästan tårar i ögonen, Gunde är en katt jag hade när Alfred var liten, Gunde blev bara 5 månader och dog när Alfred inte ens var 2,5 år, Alfred älskade Gunde.

Ellen blev också glad över hennes nya saker, jag har köpt en liten pigtittare och lite olika pynt till hennes rum, hon sitter där och grejjar och gör sig fin.

Idag kommer en kompis över och hälsar på och sen tror jag att jag ska ta med barnen ut i skogen och titta efter svamp, kanske trattisarna har kommit nu.

*klipp*
Blev inge skogen idag. Vi satt och fikade hela dan och pratade medans barnen lekte.
Nu har jag precis bakat ihop en ny layout medan jag fyller på hårfärg i håret. Eftersom jag var så ljus innan verkar färgen bara ha runnit av sen jag färgade sist. Får se hur det blir nu.....

19 augusti: Ny layout.....ny hårfärg.....nytt hemma.....

Lagom tills barnen kommer hem har jag målat om rummet åt Alfred. Han hade ett blommigt rum innan, ljusblått nertill och rosablommigt upptill. Jag målade helt enkelt den blommiga tapeten vit och satte en ny bård, med Byggare Bob. På golvet låg det en ful orange och brun plastmatta som jag slitigt bort och under var det ett fint trägolv. Vilken förändring det blev! Hoppas han blir glad! Idag ska jag åka till IKEA och handla lite till både Alfreds och Ellens rum. Ellen har redan trägolv och jättefina tapeter, inga barnmotiv på men jättesöta ändå, ändå känner jag mig så orättvis när jag inte gör om hennes rum. Tänkte köpa lite grejjer på IKEA och piffa upp det med. Alfred har fått en taklampa därifrån som lyser med månar och stjärnor i olika färger på väggen och taket, jättemysig, det blir nog en lika till Ellen. Den lampan jag tänkt köpa till henne finns inte i Uppsala.

En av kattungarna har blivit tingade. Det var ett jättetrevligt par från Sigtuna här och tittade förra veckan. Dom valde en långhårig tjej och den ska heta Mio. Så nu är det två korthåriga som behöver en familj.

Igår var jag och en kompis och handlade i Sala. Jag köpte hårfärg, så nu är jag drastiskt förändrad......kan eventuellt sätta in ett kort på mig som mörkt rödhårig..... ;o) 


11 augusti: Blev inge av med countryfestivalen på min födelsedag, vi var hemma och tog det lungt med ett glas vin istället. Dagen efter, på lördagen var vi till min mamma och pappa. Jättemums med kräftor och kul att träffa mina bröder, jag har ju blivit faster för ett år sedan och inte träffat den lilla. Det är min äldre halvbror som fått barn. Vi kom hem vid tio-tiden på kvällen, var bara hem och lämnade bilen och sen begav vi oss till Skogsvallen, Barbados spelade. Dansade tills dom stängde och vaknade med träningsvärk....kul var det iallafall!

Nu i veckan har jag varit ut i skogen och plockat svamp, trodde inte mina ögon när jag hittade en hel skog full med Karl-Johan-svamp alldeles bakom knuten här! Ska åka över till en kompis ni på förmiddagen och plocka igen i regnet.

Kattungarna växer så det knakar, nu är dom små pälsbollar som knatar runt överallt, ännu ganska ostadiga på benen och såååå söta. Måste hitta hem åt dom tre jag inte ska behålla. Pratade med min lilla Ellen i telefon och hon sa att hon ville att missen vi ska behålla ska heta Blomma så så får det bli. Gud vad jag saknar barnen, så himla mycket......

Hej hopp, nu ska jag gå å se till kalvarna och sen åka te skogs!

4 augusti: Nu är det tomt här hemma..... i söndags var barnens pappa hit och hämtade barnen, jag har haft dom i tre veckor och nu ska han ha dom i tre veckor. Känns jobbigt. Vet inte hur jag ska klara av att vara utan dom så länge. Det är så kluvna känslor, samtidigt som det kan vara ganska skönt att vara barnledig så saknar jag dom så himla mycket.
Våran chaufför till lastbilen har gått och brutit lårbenet så nu får sambon köra lastbilen själv om dagarna. I tisdags åkte jag med, ganska kul att se alla villaområden runtikring stan dit han kör grus, där husen är jumbovräkiga och kostar x antal miljoner...
I dag ska jag åka in till stan och träffa min tvillingbror, vi ska handla lite presenter till mamsen och pappsen som har fyllt år och ev till oss själva eftersom vi fyller år i morgon. På lördag ska vi ha vår årliga födelsedags-kräftskiva hos mamma och pappa. Hua.....tänk att jag fyller 26 år.....är jag gammal nu, eller åtminstone vuxen? Känner mig inte vuxen...... I morgon ska jag och sambon på Country-festivalen i Furuvik. Det var många år sen jag var där så det ska bli skoj!

22 juli: Nu var det länge sen jag skrev igen. Har haft fullt upp hemma på gården. Åke har fått kattungar, fyra stycken. Hon kom in en kväll och jamade och hojtade. Jag förstod att det var dags och visade henne korgen. Så länge jag satt brevid med en hand  på henne låg hon där. Men så fort jag reste mig var hon efter mig, fick inte ens gå på toa utan att ha henne med mig. Klockan sju på kvällen började hennes värkar. Hon flämtade och jamade och efter midnatt gick jag och la mig eftersom inget verkade hända. Åke följde med upp i sovrummet och skulle absolut ligga under mitt täcke vid mina knäveck. Varmt var det och hon flämtade som en hund. Runt två vaknade jag av att hon morrade och hasade runt under täcket. Fiskade fram henne och la henne i korgen och plupp så kom första bebisen. Under två timmar födde hon fyra små, allt gick bra. Tre tjejer och en kille. Tjejerna är trefärgade, svarta med gul och vit svag marmorering och killen är svart med vit mustach. Idag är dom två veckor gamla och har precis börjat öppna ögonen. Vet ännu inte om dom blir långhåriga som Åke, men det verkar så.

Kalvarna har vi också haft fullt sjå med. För ett par veckor sedan fick flera stycken hosta och feber. Veterinären kom och konstaterade bakteriell lunginflammation. Det är tydligen vanligt på små förmedlingskalvar. Dom sjuka kalvarna fick flytta upp till boxar i stallet. Jag som har haft sprut-skräck fick lära mig att sätta kanyl på dom och ge antibiotika. Dom som vi hade i stallet blev väldigt tama, och speciellt en, nr 16, blev som en knähund. Han vill hela tiden bli kliad och gullad med. På fotosidan finns bilder på mig tillsammans med honom. Det är väl så har det inte får bli när man vet att dom ska gå till slakt, men han är ju helt oemotståndlig och kommer skuttandes fram till mig när jag går till kalvarna. Nu går alla kalvar i lösdriften igen och ska snart få börja gå ut i hagen. Eftersom jag är mån om att dom som blev tama ska fortsätta vara det även när dom går ute så brukar jag gå ner till dom och klia och borsta, det gör att fler och fler blir tama när dom ser att man inte är farlig. Men lilla 16 är min absoluta favorit. Eller som barnen säger; farbrorit, dom har missförstått vad det heter, sammasak med brännässlorna, barnen säger Bränn-vesslor....typ "Aj, mamma, Bränn-vesslan stack mig!"

30 juni: Oj oj oj, mycket som hänt sedan sist..... drar det i korta drag....; Lilla kattungen har fått flytta, dels för att Signe inte ville komma hem när den var här, och dels för att jag upptäckte att Åke ska ha kattungar, förra veckan blev hon helt plötsligt smällfet! Nu går jag och väntar spänt på att Åke ska föda, vill absolut vara hemma när det är dags....men hur ska man veta?

Kalvarna har kommit, dom kom igår och jag skulle ta emot dom och hjälpa till att få in dom i lösdriften. Hu....nervös var jag...Johanna kom hit och hälsade på och skulle hjälpa mig.Eftersom  kalvarna skulle komma på eftermiddagen så åkte vi till Heby på förmiddagen för jag skulle köpa gummistövlar, kunde ju behövas nu när jag ska ta hand om kalvarna. Hittade jättefina, blommiga stövlar som jag köpte, blev så förtjust i dom att dom fick hamna i layouten!
När kalvarna kom med lastbil på eftermiddagen blev jag lite förvånad, dom var ju inte stora och farliga utan små och rädda. Kan tänka mig vad han som körde djurbilen tänkte när lilla jag i rosa gummistövlar och Johanna skulle ta emot..... ;o)
Allt gick bra och foton finns under foto.

I midsommras hade vi fest hemma, min sambo Jeff fyllde 25 år precis på midsommar så det var folk här hela fredagen, fika på dagen, våra föräldrar kom då, Ellen och Alfred fick åka med min mamma och pappa hem och sova där. På midsommarkvällen hade vi grillfest och klarade oss nästan från regn, kom nån skur på kvällen men eftersom vi har tak på verandan kunde vi sitta ute hela kvällen. Jättetrevligt.

Idag ska jag och en kompis åka in till stan och gå i lite affärer.

18 juni, kväll/natt: Vi har varit på en jätteläcker restaurang! Saloon i Gävle. Vi åkte dit med två kompisar på kvällen. Inredningen är som en gammal westernkrog, jordnötsskal på golvet å allt, ja det går inte å beskriva. Vi fick ta med menyn hem, scannat in en del av den. Den var i form av jättegammal tidning. Men maten var dyr, fast supergod! I bakgrunden spelades countrymusik, ja det var riktigt coolt ställe. www.churchstreetsaloon.se



18 juni: Jag är trött......och aningens bakfull. Johanna och Martin var hos oss igår. Johanna kom till mig på förmiddagen. Vi åkte till Gysinge och tittade, det var roligt att gå titta i dom gamla husen som är renoverade på gammalt vis. Man blir sugen på att måla och renovera hemma. Var på loppmarknad också, hittade såklart massor av fina saker men hade inga kontanter, bara kort och det tog dom inte. Måste åka dit igen nån dag. Lyckades med en snygg grej när jag skulle tanka, la tanklocket på taket och åkte, det ramlade såklart av och jag upptäckte inte det förrän det var försent. Gick in på en annan mack och skulle köpa ett nytt, tänkte att det skulle gå å köpa ett likadant så jag skulle slippa bekänna mitt misstag för Jeff, men dom ända tanklock som fanns var i plast och neongröna.....

På kvällen när Martin och Jeff kommit från jobbet grillade vi grillspett. Satt ute hela kvällen och åt och drack lite öl. När Martin och Johanna skulle åka hem släppte dom av oss hos några kompisar framme i samhället som hade lite hemmafest. Vi satt där en stund och pratade innan vi fick skjuts hem igen av en bekant. Det var trevligt men resultatet blev trött bakfylla idag....

16 juni: Sitter här med vackra fötter som fortfarande har en aning väldoft kvar av spa-badet I-gårkväll. Blev en lyckad kväll, jättefina produkter från Mary Kay, men dyrt. Skönt i alla fall att få pyssla om sig. Till råga på allt så blev tjejen som höll i partyt störtkär i kattbebisen John Deere, hon verkade kunna erbjuda honom ett bra hem så han fick följa med henne hem. Kvar blev lilla Selma, hon blev som ett litet plåster på mig efter hon blev ensam. Det var så kul igår, medans jag städade så lekte kattungarna med en papperstuss på köksgolvet. Min äldre katta Åke satt och tittade på en bit ifrån. Hon satt och följde papperstussen med blicken och tillslut kunde hon inte hålla sig längre utan sprang fram och tänkte vara med och leka, när hon stod mellan kattungarna så kom hon på att var ju sur och arg och tyckte inte ett dugg om dom....hon stod och funderade ett tag, tittade på mig och smög sen bort och satte sig och tvättade sig istället.....som om hon inte hade varit ett dugg intresserad.
Selma ska få bo kvar här, hon har gjort sig söt för min sambo och fick till och med sova i vår säng när jag antydde att hon satt själv nere i köket och jamade efter vi gått och lagt oss.

Idag var jag över till en kompis och fikade ute i solen. Hon var hundvakt åt sin grannes hund, typ papillonliknande. Hunden satt fast i en lina och kom och tittade på mig när jag parkerade. Sen satt vi och fikade och latade oss i ett par timmar. När jag skulle åka såg vi att jag hade parkerat med däcket på hundens lina så hunden hade bara ca 1 meter lina lös! Och inte sagt ett knyst! Stackars hund, typiskt mig, fick lite dåligt samvete....

Nu när jag åkte hem började det hopa sig mörka moln, hoppas det inte blir oväder, var ju så glad att solen kommit fram.

14 juni: Det är sommar! Har varit till doktorn med Alfred idag. Fick en läkartid för att undersöka varför hans näsa konstant snorar. Jag var orolig för allergi, Alfred fick ta blodprov och åka hem med diagnosen "troligtvis-små-barns-snor". Får hoppas att proverna bekräftar det. Ellen var ilsken som ett bi för att inte hon fick bli undersökt av doktorn och när Alfred fick ett klistermärke för att han var så duktig vid blodprovet försökte Ellen övertala sköterskan och tjata sig till ett blodprov hon också. Tack och lov blev det inget av med det. Jag kom ut från vårdcentralen med en unge som hade så ont i armen av plåstret (!) att han var tvungen att ha armen rakt ut från kroppen, och den andra ungen vrålandes och bitandes i min famn. Att få in henne i bilen var som att stoppa en bläckfisk i en nätkasse utan att något sticker ut. Väl hemma lugnade Ellen ner sig. Min kompis Mia och hennes två barn kom på besök på eftermiddagen. Jag hade inget fikabröd att bjuda på så jag bakade en påhittad rabarberpaj med kokos i. Mycket god faktiskt. Funderar på att göra en till i morgon när jag ska ha spa-party....som jag totalt hade glömt bort att jag bokat...kom på det igår efter jag gått och lagt mig och fick panik när jag insåg att jag ännu inte bjudit nån.
Imorse satt jag och ringde runt till mina vänner för att se efter vilka som ville komma med så kort varsel. Fick ihop tre stycken, mina barns farmor (fd svärmor), mina barns faster (fd svägerska) och mina barns farbrors sambo. Känns lite som en re-union av fd släkt....tycker om dom i allafall och det blir nog trevligt om än lite avigt. Istället för att sitta här vid datorn borde jag städa och torka golv och ve och fasa, fixa mina fötter men jag har tappat bort min fotfil. I spa-partyt ingår nämligen målning av tånaglar och mina fötter har inte sett mycket förutom strumpor och skor sen förra sommaren. Kanske sambon har sandpapper där ute någonstans? ....eller rivjärnet....synd att jag inte har ett gammalt hederligt rivjärn utan bara ett modernt med en hållare där man klämmer fast det som ska bearbetas....lägger det till morgondagens problem.
Kattbebisarna blir bara keligare och keligare och jätteduktiga att gå på lådan. Jag döpte tjejen till Selma och barnen döpte killen till John Deere....efter traktorn....dom funderade på Massey Fergusson först men insåg snart att det tog för lång tid att försöka stava sig igenom. John Deere var ju snäppet bättre. Se nya kort från idag i fotoalbumet!

13 juni, kväll: Måste bara skriva vad som hänt idag! När vi för några månader sedan flyttade in här på gården så fanns här tre vildkatter, eftersom vi redan hade två katter och jag inte tycker att det är rätt att ha halvvilda katter så har vi tänkt att ta bort dom, kanske låter grymt, men katter som inte går att komma nära och inte har nån ladugård med djur att gå in i har det inte bra. Nåväl, vi har inte lyckats fånga dom. Idag när jag och barnen gick ut för att leta mask till fiskarna så hittade vi två kattungar där kalvarna ska gå. Fångade upp dom och tog in dom. Uppskattar att dom kan vara 6-7 veckor. Dom äter själv och så. Just nu bor dom i köket, är redan keliga och busiga. Eftersom jag inte vill bidra till fler vildkatter här, så tänkte jag försöka hitta hem åt dom. Dom är ruskigt söta måste jag säga, skulle gärna behålla en själv....måste smöra för sambon..... Måste dessutom försöka ta itu med vildkatterna så det inte blir fler. Här är iallafall kort på dom:


 

13 juni: Överlevde festen i lördags, herregud vilken fin herrgård det var. Det bjöds på jättegod mat och dryck. Barnen hade vi lämnat hos min mamma och pappa på förmiddagen, det första barnen sa när vi kom dit var: -mamma, ska inte du åka hem nu.... då vet man att dom tycker om att sova där i alla fall! Det spöregnade hela lördagen, som tur var så var festen inne i ett stort partytält, dansade och hade kul hela kvällen. Vi var hemma vid tre-tiden på natten/morgonen. Hua vad jag mådde dåligt sen på söndagen.....efter vi hämtat ungarna gick dagen åt till att försöka laga mat och tycka synd om mig själv. På kvällen var jag lite piggare, passade på attt göra rent i akvariet och laga pumpen som läckte lite.....lagade den med silvertejp, börjar känna mig som McGywer (eller hur det nu stavas). När vi var ut på fyrisfestivalen så kom jag på fem minuter innan vi skulle åka att jag behövde lägga upp byxorna, och silvertejp på insidan funkade till det med! ;o) Händig är man....
Mina Rödciklider har ätit upp sina ägg, blev inga fiskbäbisar den här gången. Nästa gång kanske dom grejar det...ska bege mig ut och leta lite mask till firrarna så dom blir glade och kanske får lust att föröka sig igen ;o)


10 juni, eftermiddag: Tråkig trött dag, har spöregnat sen imorse....kikade in i akvariet för en stund sedan, funderade på om jag skulle byta vatten, då såg jag att två av mina Rödciklider höll på att lägga ägg. Skoj! Hoppas dom klarar av äggen så jag får yngel. Dom vaktar aggressivt iallafall. Se bilder här

10 Juni: Igår var det sommar.....varmt och skönt fast det som vanligt blåste mycket här hemma. Idag är det mulet och regn...trist. Nu är man arbetslös. Ganska skönt att vara hemma. Men man vet ju aldrig hur länge det varar. Under vår barnlediga vecka (barnen har varit hos sin pappa) så har vi åkt runt lite här och där och kikat. Vi har tittat ner i både Sala silvergruva och Falu Koppargruva. Varit i Enviken och tittat på stugan där jag och en kompis bodde på somrarna då vi var tonåringar, var kul att se att allt var sig likt, har inte varit där på 10 år. När vi ändå var i Enviken åkte vi vidare till Övertänger för att leta rätt på gården som min farfar växte upp på. Den var svår att hitta, jag fick fråga mig fram så tillslut såg vi den. Det blev en rejäl biltur den dagen, när vi åkte hem skulle vi åka över Horndal och Österfärnebo, det visade sig att hela vägen däremellan skulle byggas om så det tog sin lilla tid att köra på lösgrus i flera mil. Vi har även farit vid Färnebo Nationalpark, inte alls långt hemifrån, där finns ett utkikstorn, hur högt som helst! Jag som har sveriges svindel lyckades ta mig upp.... men hu vad det var läskigt. Stannade halvvägs och vrålade till Jeff att jag vägrade gå längre. Men tålamod.... till sist kröp jag på knäna i regnet uppför dom sista trapporna. Vilken utsikt det var! Hisnande men vackert. Man såg ut över Dalälven.
Hemma på gården är det ännu så länge lugn och ro..... men snart......kommer våra tjurar hit..... jag har inte bara svindel, jag har även ko-skräck. Undrar hur det ska gå det här! Har lyckats vänja mig vid tanken på att det kommer finnas tjurar 50 meter från det hus vi sover i, har till och med lärt mig köra traktorn så jag kan slänga in hö och sånt åt dom. Har dessutom förstått att dom är pyttesmå när dom kommer så dom inte har hunnit utvecklas till stora elaka monster...... men dom växer ju..........
Nu ska jag åka och lämna barnen på dagis. I morgon ska vi på en 50-årsfest på en stor gård, Jeff har jobbat där. Barnen ska sova hos mormor och morfar och jag ska vara fin och ordentlig så folk tycker att Jeff har hittat en okej-tjej.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0