Bloggfrågor

På uppmaning av Pontus Ströbaek svarar jag på de här frågorna!
1. Hur länge har du bloggat?
På "riktig blogg" sen 2005, före det byggde jag hemsida med dagbok.
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag fattade inte riktigt att det fanns ett färdigt bloggverktyg, jag trodde att det var väldigt duktiga programmerare som byggde sina bloggar så tjusigt med alla funktioner. Men sen hajade jag....
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det måste vara min vän Mias, vi har alltid peppat varandra och gett tips och råd. Men det är ganska nyligen som jag över huvud taget börjat läsa andras bloggar!
4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Shit, det var som en dagsrapport, uppstyltat "idag har jag...blablabla..." platta inlägg liksom...
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Runt tio femton stycken skulle jag tro, varav det är ungefär fem jag läser dagligen.
6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Det är nog mest dagboksbloggar jag läser, jag följer också de "stora" bloggarna, de ger mig inspiration även om jag sällan håller med i det som skrivs, eller kanske just därför.
7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Oj vad svårt, nån som är olik mig, jag som har så många personligheter.....Hertiginnan av Uppsala fascinerar mig...
8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Jag gillar Enarmade mannens blogg, vi har väldigt olika liv men jag tror vi ser på saker med ungefär samma humor och ironi.
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det är säkert blandade känslor. Min man tycker att det är roligt och jag vet att många släktingar följer bloggen.
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det är nog både och, jag väljer ju vilka sidor av mig jag vill visa upp i bloggen, och det är ju kanske mina mest positiva sidor, men man är ju inte enkom positiv i verkligheten.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag är väldigt privat i min blogg, men jag skriver ytterst sälla om saker jag mår personligt dåligt av. Jag skriver heller inte så mycket om mina stora barn eftersom det är föräldrar till deras skolkompisar som läser, det gör ingenting måste jag tillägga men jag vill inte att barnen ska få en känsla av att kompisar vet saker inan dom hunnit berätta själva. Loke-liten däremot som är hemma med mig om dagarna är med rätt ofta.
12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Jag kan nog blogga om det mesta, men släkter och vänners privata olyckor skulle jag aldrig lämna ut på bloggen.13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Vad säger man....; "Stor i orden men liten på jorden.." Jag är en mycket liten människa som troligen söker mycket bekräftelse....på gott och ont...
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej, till en viss del möjligen, men som sagt så väljer man ju vilka delar av ens liv läsarna ska få ta del av.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, det har jag faktiskt, jag träffade Hertiginnan av Uppsala över en fika inne i stan, det var en märklig upplevelse att möta någon man aldrig haft kontakt med irl!
16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Jupps, jag är skadad, jag tänker i bloggtermer och fotar allt så min man får skämmas för mig! Om jag ska vara allvarlig så tror jag att det kan vara skadligt om man lämnar ut fel saker om sig själv och andra och får sota för det resten av livet.
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej faktiskt inte, jag har nog, än så länge ganska lätt att låta elaka kommentarer rina av mig.
18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inte vad jag kan komma på på rak arm. Men jag har säkert skjutit ur mig någon kommentar i stundens hetta som kanske har varit lite väl elak. Jag kan vara ganska impulsiv.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det tar ganska mycket tid....
20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Jag tror alldeles säkert att jag bloggar om två år, jag älskar att skriva. Om mitt bloggande har förändrats då kan jag omöjligt svara på, jag är en föränderlig människa.
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det tror jag absolut! Bloggandet är ett ganska nytt fenomen där det ännu inte finns några klara moraliska regler.
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Massor, jag kan gå tillbaka och läsa och se att jag trots allt inte har så pjåkigt liv i varje fall!
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
En massa olika reflektioner, det ger mig inspiration och man funderar på saker man kanske inte ens har tänkt på förrut.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Enarmade mannen, Hertiginnan av Uppsala, Mia, Pappa C och Blondinbella!

Kommentarer
Postat av: Mizca Rödebäck

Läste att det kan göra ont ja och sånt gillar jag icke. Smärta alltså. Har du annat bra tips så man får bort håret under armarna på hälsosamt och bra sätt? Jag "råkade" ta hårborttagningskräm (veet) där en gång och jag blev så dålig att jag fick äta pencillin efter det så jag gör ju inte om det precis.

Skorna hade vart coola som cheva =)

2008-04-22 @ 21:10:06
URL: http://www.rodeback.blogg.se
Postat av: Pappa C

Oj nu hittade jag denna!

Massa frågor. Jag ska suga på detta :)

Får se om jag och blondinbella gör det ihop.

Tack!

2008-04-23 @ 15:19:26
URL: http://www.pappac.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0