Till mina läsare

Förrut stod det nån artikel att bloggångest skulle bli nästa folksjukdom, då skrattade jag åt det, men nu är jag beredd på att tro det jag också!
Jag har ångest BIG time, jag har nämt det lite i tidigare inlägg men aldrig fullt ut.

Senaste dagarna har jag funderat på en bloggpaus på obestämd tid. Men inte för att jag inte vill skriva eller fixa med mina foton, utan för att jag bryr mig om er som läser!

Man kan lätt tro att dagarna är som en dans på rosor när man är trebarnsmamma och hemma med den yngsta, men faktum är att det faktiskt inte stämmer! Dagarna är upphackade i småbitar, handling, hämtning, lämning, olika tider hit och dit.
Missförstå mig inte, jag gnäller inte över det.

Till saken;
Jag har sådan grym ångest över att jag inte hinner hoppa runt i era bloggar och svara på alla kommentarer.
Jag väger saker för-emot...
Om jag lägger mer av min "datatid" som består av kortare stunder spridda över hela dagen, på att svara på kommentarer i olika bloggar, då får jag skära ner på innehållet i min egen blogg.
Antagligen inte lika mycket foton eller genomtänkta inlägg. Alla mina foton tar lång tid att göra i ordning för bloggen även om det inte syns.

Då funderar jag, varför återkommer ni och läser på min blogg?

Är det för att ni faktiskt gillar det jag skriver och kanske till och med mina bilder?
Eller är det för att få kommentarer tillbaka i er egen blogg?
Jag hoppas innerligt på det första alternativet.

Även om jag hoppas att det är så så får jag ångest på riktigt över att min tid inte räcker till, att jag ska förlora mina läsare och mina kommentarer, som jag kanske inte ens har rätt att få eftersom jag är så dålig själv på att kommentera tillbaka.
Men jag älskar ju era kommentarer och min blogg skulle inte vara sig själv utan dom.
Min blogg skulle inte heller längre vara mumari om jag istället bara hastade ihop mina inlägg och foton.

Då återstår att ta en bloggpaus, att fundera ut vad meningen med bloggandet är?

I den mån jag hinner så kikar jag ändå runt hos er som kommenterar titt som tätt, men hinner inte alltid skriva något.

Förrut brukade jag svara på kommentarer i min egen blogg men jag vet ju inte om det är någon som tittar tillbaka efter ett svar.
Det kommer att komma en funktion här som redan finns hos många andra bloggar, att man ska kunna prenummenera på kommentarer till ett specifikt inlägg så man ser om man får svar.

villrådig - bloggrådig......klarar jag en dag utan att blogg? Klarar mitt ego en blogg utan respons?

Nu blev jag också orolig att detta inlägg uppfattas som divigt.....*jag-får-så-mycket-kommentarer-typ*
Det är INTE meningen, men jag delar ju det mesta med er läsare och ville så även dela den här tanken som gnagt i mig en längre tid...

Glöm inte bort att det är ni som gör halva min blogg och inspirerar mig att skriva!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Gutten tag!

Jo då, nu ser det lika bra ut som för en vecka sen, tänk vad irriterad man kan bli när man inte kan göra det man vill... Jag gillar din blogg och hoppas du tar en paus för att senare komma tillbaka fulladdad igen ;-)! Jag tror de flesta läser trots att du inte kommenterar tillbaka. Klart man vill ha comments, då vet man ju att folk läser det man skriver samt att man berör, på gott och ont! Att sitta och pilla med foto tar sin tid, men dom är säkert uppskattade, en bild säger som bekant mer än 370 ord...



Ha det



//Mange www.lucifer.se

2008-12-18 @ 11:36:45
URL: http://www.lucifer.se
Postat av: Isabel Fredèn

Jag tycker att du ska prioritera din blogg och strunta i att svara på komentarer.

Du skriver bra och roligt och det är anledningen att jag läser din blogg.

Det är inte lätt att vara tre barns mamma.

Men om du hinner så vore det roligt om du fortsätter blogga.

Men det är ditt beslut.

Kram Isabel

2008-12-18 @ 12:49:08
URL: http://bellanros.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Hej på dej!



Förstår absolut ditt resonemang - bloggen kan ju inte få ta en ORIMLIGT stor del av vare sej ens tid eller ens energi. Särskilt inte när man har småbarn, som ju också måste få massor av tid! :-)



Hoppas du kan hitta en nivå som känns lagom på alla sätt och vis, för det vore verkligen tråkigt om du la ner helt och hållet...



Men en paus kanske inte är fel...?



STOR kram!!! :-)



2008-12-18 @ 12:51:15
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Annies Fotoblogg

Jag vill inte att du ska ta en bloggpaus, gillar verkligen dina inlägg, de är roliga, och dina bilder är fina :) Jag blir alltid glad när man går in på bloggkoll och ser att Mumari har skrivit ett nytt inlägg :)



Visserligen så är jag lite dålig på att kommentera själv också, men det går i perioder, det beror ju alldeles på hur mycket man har att göra.



Men ta en bloggpaus om du behöver, jag kommer i alla fall inte att sluta prenumerera... :) :P

Kram

2008-12-18 @ 13:59:04
URL: http://annie90.blogg.se/
Postat av: Josephine

Hejsan där!

Visst vore det tråkigt om du tog bloggpaus, men behöver du det så ta en. Men kom tillbaka! Jag älskar dina härliga inlägg och med bilderna till som både inspirerar och är finfina att kika på är din blogg helt enkelt topp!



Ta hand om dig.

Kram

2008-12-18 @ 15:12:13
Postat av: monica

gillar din blogg och dina bilder ;) och Lokes bus

2008-12-18 @ 15:20:01
URL: http://monicasbakpunktcom.blogspot.com/
Postat av: N som i Norrland

Jag tror att det är så här, de som verkligen uppskattar din blogg och läser regelbundet och lämnar kärnfulla kommentarer förväntar sig inte något tillbaka. Så fungerar iaf jag. Jag är hopplöst dålig att kommentera inlägg och när jag väl gör det så förväntar jag mig inte en kommentar tillbaka, ibland känns det bara krystat när det händer. Sedan händer det ju att man får kommentarer och man spanar in bloggen och det visar sig bara vara skit, då kommenterar jag ju inte tillbaka heller, tänker inte sitta och ljuga för nån i min anonymitet, då är det bättre att jag är tyst. Tycker att du ska lägga tiden på texten och fotona. Tror inte du tappar så mycket kommentarer bara för att du inte kommenterar tillbaka.

2008-12-18 @ 15:47:48
URL: http://nsominorrland.blogg.se/
Postat av: Blue

Nä, inte ta en paus... hellre genomtänkta inlägg o bilder som du pillat med än att du inte bloggar alls....



O kommentarer... tja, jag orkar inte heller alltid gå runt hos de få som kommenterar hos mig. men jag går ofta in o läser iaf.



Tror att det är lite så just nu.... julen står för dörren... (varför står den där förresten... så dumt. Då kommer man ju inte in/ut) o man har fullt upp med annat. Plus att som du säger... du har tre barn o en gård o hittan o dittan....



Känn ingen press, men gör allt o lite till är du snäll... ^^

2008-12-18 @ 17:26:37
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se/
Postat av: Eva (kramgo72)

Jag vill INTE att du tar en bloggpaus för jag läser din blogg så gott som varje dag och den förgyller mitt annars rätt så trista liv MASSOR!!! Både dina texter och dina bilder är helt enkelt underbara!



Men jag förstår dig precis hur du känner det som. Men jag tycker att du ska tänka på att ägna dig mest åt din egen blogg. Att du inte hinner svara på alla kommentarer det är väl inget som folk förväntar sig, eller...



Stooor kram på dig

2008-12-18 @ 18:01:01
URL: http://kramgo72.wordpress.com/
Postat av: Olle

Jag läser enbart för att jag måste...jag törs inte annat helt enkelt.





Näää...skoja bara. :) Jag fiskar inte kommentarer iaf...jag tycker det är kul att läsa om dina äventyr. Och jag hoppas du fortsätter skriva o fota, o slutar oroa dig över att du inte hinner kommentera tebax.



Keep up the good work Mu....



K

2008-12-18 @ 19:13:45
URL: http://enarmad.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Din blogg är min förebild:) Ta en paus om du känner att det är rätt, men gör det inte bara för att du är orolig för oss läsare. Gör det för din skull i såfall. Jag tror att alla vi stamgäster återkommer dag efter dag även utan kommentarer tillbaka. Du är helt enkelt beroendeframkallande:)



Ha en härlig jul och var rädd om dig.

2008-12-18 @ 19:30:03
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: Marra

Hejsan!

Jag fortsätter att läsa din blogg och återkomma till den just av den anledningen, att din blogg är genomtänkt, rolig och att man märker att du lägger ner tid på inläggen. Sen om du aldrig skulle kommentera i min blogg spelar ingen roll, eftersom jag gillar DIN blogg!



Ta inte bloggpaus! You make my day! :)

2008-12-18 @ 20:00:30
URL: http://loveorhates.wordpress.com/
Postat av: marie

jag är glad att du fortsätter blogga, jag läser varje dag!! :)

2008-12-18 @ 22:08:06
URL: http://sistersdesign.blogg.se/
Postat av: Magnus

PUST, det var ju förväl detta, julen är räddad!

Men blir det jobbigt kan man ju dra ner liiiite på bloggandet :-)!



Höppz



Mange

2008-12-19 @ 09:35:03
URL: http://chefen666.spaces.live.com
Postat av: elena cn

Hm, och jag som får dåligt samvete för att jag inte hinner skriva kommentarer till ALLA dina inlägg!

Nej, men jag vet hur du känner dig. Det går otroligt mycket tid till bloggandet så det gäller att hitta en balans mellan familjen-hemmet-jobbet-bloggandet. Jag får dåligt samvete om jag inte hinner göra ett eget inlägg (det gick två dagar denna vecka utan att jag han skriva något!). Sedan tror jag att alla håller koll på om jag har eller inte har kommenterat i deras bloggar.(Idiotiska tanke!)



Jag fortsätter att läsa din blogg för att jag tycker att den är snygg, intressant och rolig. När du skriver en kommentar hos mig blir jag glad men det är inte det som avgör om jag tittar in till dig eller inte. Fortsätt att skriva och trixa med dina foton!

2008-12-19 @ 21:48:54
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Erika

Nu har du redan fått en massa svar på detta inlägg och du har bestämt dig där längre upp för att inte ta en bloggpaus. Ett jättebra beslut! :) När man får mycket kommentarer är det ju helt självklart att man inte hinner svara på alla, jag orkar och hinner knappt svara på mina och jag har überdüberliten blogg. Jag tror att många har förståelse för att du inte svarar på alla kommentarer. Jag har i alla fall förståelse för det och jag älskar din blogg så ja, fortsätt skriva och förgyll oss med fina bilder och roliga och smarta inlägg.

2008-12-19 @ 23:58:53
URL: http://theerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0