Binder du din hund utanför affären?


Igår kväll när vi var till Valbo Köpcentrum köpte vi först mat till oss och barnen på McDonalds drive. Vi parkerade utanför centrumet och satt i bilen och åt.
Jag hörde en hund hysteriskt skälla under hela tiden. Känner man hundar så hör man skillnad på om den skäller för att den uppmärksammat något eller om den skäller av ensamhet/rädsla.
Den här hunden skällde garanterat för att den var ensam, den var nämligen bunden inne i skjulet där kundvagnarna står!
Ju längre tiden gick, ju mer synd tyckte jag om hunden. Den kan ju inte veta om den är övergiven en stund eller en hel evighet!
När vi ätit färdigt (vilket tar sin tid med tre barn) gick jag förbi hunden och tittade så den inte gjort illa sig eller trasslat in sig eftersom den skällde så hjärtskärande.
Jag väntade en stund på att ägaren skulle komma, då hade jag sagt precis vad jag tycker om att binda hunden utanför affären!
Ingen ägare kom och vi gick tillslut in för att handla, jag såg mig om ifall det skulle finnas någon kundservice/reception där dom kunde ropa efter ägaren i högtalare, men jag hittade ingen.
Jag tyckte så synd om hunden! När vi handlat klart var hunden borta, ägaren hade säkert själv shoppat klart och knutit loss den....

Jag skulle aldrig i livet binda hunden utanför affären! Det kan ju hända vad som helst! Den kan bli stulen, någon kan vara elak mot den, den kan känna sig trängd och bita nån som vill klappa....

Ni hundägare som läser, hur gör ni?


Veckans Läsare är Elena! ♣ Vem blir nästa veckas läsare? 

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till Marie: Det var inget dumt förslag med två redaktörer med olika smak på blogg.se. Eller så får den nuvarande chefredaktören tänka på att visa olika sorters bloggar och inte bara sina egna favoriter.

2008-10-22 @ 11:07:01
URL: http://junitjejen.se
Postat av: AnnaKK

Aldrig att jag skulle lämna hunden på det viset - men så behöver jag ju inte göra det heller, i och för sej... Han kan vara hemma och ha det mycket bättre där när jag åker och handlar! :-)



Den där hunden du såg kanske skäller lika dant hemma i lägenheten om den blir lämnad ensam där...? Så att det är därför ägaren tar den med sej även på en sådan lång shopping? Att den står och skäller där gör ju inte att ägaren riskerar att bli vräkt från sin bostad, menar jag... Men...



I så fall är det ju beklagligt att ägaren inte har lärt hunden att vara ensam... :-/



(Obs! Jag vet ju ingenting om detta specifika fall - jag bara spekulerar!).



Ha det bra! :-)

2008-10-22 @ 11:32:02
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

AnnaKK: Jo, den förklaringen kan vara tänkbar... jag är nog sådan att jag reagerar starkt på mycket utan att försöka hitta orsaker som förklarar såna här saker. Jag blir bara bestört, mumari i ett nötskal ;o)

2008-10-22 @ 11:40:07
URL: http://mumari.se
Postat av: Lotta

Nej ska man handla behöver ju inte hunden följa med. Det finns ju de som binder sin hund utanför vår lilla butik men de är ju bara inne o köper tidningen, men man vet ju aldrig vad som kan hända fast man bara är borta ett par minuter !! Även den snällaste hund kan bli aggresiv vid trängda lägen !! Nej min lilla Sally får stanna hemma =)

2008-10-22 @ 11:42:18
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Tina

Stackars hund, skulle aldrig göra så och speciellt inte där de är mycket folk!!

2008-10-22 @ 13:15:16
URL: http://totinona.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

Nej men mu... nu måste vi dra lite paralleller här va ;)... du skriver aaaaldrig att du skulle binda den utanför affären men jag tycker att om man ska in och ha en mjölk så är det ju helt ok, det är bättre än att sitta i bilen eller hemma själv...Det tar ju bara 5, max 10 minuter... sen är det ju en helt annan sak om man ska shoppa loss i en timme eller två... då bör vove stanna hemma ;)



slå mej inte ;)

2008-10-22 @ 13:25:21
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

whatthefuck: Nä, jag skulle faktiskt inte göra det ens om jag bara skulle handla en liter mjölk och det var i lokala byaffären. På ett par minuter kan allt för mycket hända, det finns alldeles för många korkade föräldrar som låter sina barn gå fram och klappa söt vovve och för mig räcker det med vetskapen om att det KAN gå snett, oavsett hur snäll hund jag har.

Som hundägare kan man heller aldrig skylla på att någon trängde eller skrämde hunden om olyckan skulle inträffa och hunden bet exempelvis ett barn. Även om man kan tycka att föräldrar borde ha mer koll på sina barn.

Å andra sidan finns det vuxna också som ska gå och klappa vovve som sitter bunden, och inte ens då får man säga att de får skylla sig själva om de blir bitna.

2008-10-22 @ 13:55:34
URL: http://mumari.se
Postat av: whatthefuckdotcom

;)... jag får då ursäkta mej med att jag def inte är någon vovvemänniska... katter rules!!!! ;)

2008-10-22 @ 14:31:31
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

jag tycker för övrogt att dom näsvisa föräldrarna får skylla sig själva om handen ryker på ungen... man ska aldrig röra en vovve man inte känner.. och inte då heller, i mina antivovögon ;) Hehehehe!

2008-10-22 @ 14:33:03
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag skulle aldrig binda min hund utanför affären om så ens för en minut. Då får den heldre stanna hemma eller vara kvar i bilen. I bilen känner den ju förhoppningsvis sig trygg och man är säker på att ingenting kan hända. Men då bara för någon minut och självklart inte mitt i högsommar sol/värme. Det är trots allt alltid hundägaren som står för vad hunden gör även fast hunden kanske blivit trängd.



Visst finns det undantag med tanke på hur man lever sitt liv, men ansvaret för hundens bästa (och människor den möter) är ändå ägarens! Bor man i lägenhet och hunden skäller så snart man går ut så finns det sätt att försöka lösa det på.



Samtidigt så är det svårt att hårddra. Alla lever sina liv olika, Allt har två sidor!

2008-10-22 @ 15:38:06
URL: http://www.msockertopp.blogspot.com
Postat av: Mumari svarar

Whatthefuck: jag håller med i att man kan tycka att föräldrar som låter sina barn klappa främmande hundar får skylla sig själva, ofta lastas nog hundar för mycket som är framprovocerat, men vad jag menade var att i lagens ögon så kan inte en hundägare säga att de fick skylla sig själva, det är alltid hundägarens ansvar.

2008-10-22 @ 16:01:27
URL: http://mumari.se
Postat av: Jennifer

Usch vad hemskt, hur kan man lämna hunden själv?!



Jag skulle aldig i världen kunna lämna någon av mina hundar utanför en affär, har supersvårt att lämna dom själv i bilen bara.

2008-10-22 @ 19:39:31
URL: http://trollartollaren.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra att du uppmärksammar detta. Jag har själv flera gånger sett hundar stå utanför butiker - i ur och skur och gny/skälla. Jag blir så ledsen, det gör ont i hjärtat av att se. varför lämnar de inte hunden istället i sin hemmiljö där det är varmt och skönt, finns vatten och tak över huvudet?! Jag tar aldrig med mig hund när jag ska ut och shoppa/handla. Han ska inte behöva sitta ensam utomhus. Och som du skrev, det finns människor som snor hundar, skadar dom eller liknande och det är fruktansvärt att inte ens tänka över detta innan man lämnar dom i koppel, bundna utanför.



Jag har även sett alkisar som sitter TIMMAR på stan med sina hundar, och de har inte ens en skål med vatten bredvid. Nästa gång jag ser "det kända fyllot" med sin hund ska jag ringa polisen eller liknande.

2008-10-22 @ 19:44:01
URL: http://intimacy.blogg.se/
Postat av: Viran

Aldrig i livet att jag skulle binda en hund utanför en affär! Den kan ju lätt bli STULEN! Det har man läst om otaliga gånger.

Gäller både lilla butiken på hörnet och ännu värre en stormarknad, där man är borta länge.

Dessutom kan hunden bli illa utsatt av andra dumskallar, barn eller vuxna.

Förstår INTE hur ni kan lämna er hund utanför ens för ett ögonblick! Även hund lämnad i bil blir stulen.

2008-10-23 @ 02:55:21
Postat av: L

Jag har alltid med mig min hund. Han får aldrig sitta uppkopplad utanför en affär eller dyl.

I bilen har jag en termometer som visar tempen vid hudburen. Det kan skilja många grader mellan framstolar och bak i bilen.

2008-10-23 @ 03:23:19
Postat av: dorion

när jag hade hund hade jag alltid med mig någon som kunde stå utanför med den, eller så lämnade jag den hemma när jag skulle handla.

det där låter mer som lata människor som inte kan gå ut med sina hundar förrutom när dme ska till affärn eller nåt...

2008-10-24 @ 09:52:04
URL: http://www.nogg.se/tjockis
Postat av: Tobbe

Min hund är så liten så henne gömmer jag innanför tröjan eller jackan :P

2008-10-25 @ 14:17:37
URL: http://tobbejonsson.se
Postat av: Elin

Jag lämnar inte min hund utanför affären. Visst har jag gjort det om jag vet att det går snabbt, eller om jag ska handla frukostbullar på statoil precis utanför porten. Där jag ser henne hela tiden och känner de flesta i området. Men vanlgitvis har jag som regel att inte binda henne utanför. Då har hon det bättre hemma.

Däremot känner jag en som har en hund som inte kan vara ensam hemma och han har varit nära att bli vräkt pga hundens ylande. Den här hunden måste ju följa med överallt, shopping, fika, handla, aktiviteter osv.

Hunden klarar det utan problem men tar det lång tid är det fortfarande synd om den.

2008-10-26 @ 12:34:44
URL: http://elinredinius.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0