Mumari har gjort bort sig

.....BIG time...
Jag skäms och hoppas att inga missförstånd uppstår.
En del nya läsare har droppat in senaste veckan och jag har läst och kommenterat en hel del nya bloggar. En av dom är Smurfjäveln.
Han har skrivit en del inlägg som tilltalat mig. Därför fick han en nominering av mig för några dagar sedan som jag i min tur fick av Ann-Sofie.
Jag tar tillbaka den nomineringen.
Anledningen är att efter en närmare granskning av hans blogg inser jag att han står för saker som jag inte kan ha förståelse för.
Så som jag tolkar honom så verkar han vara skinhead med tillhörande åsikter. Jag tar absolut avstånd från allt som har med skinheads att göra.
Jag har tidigare uttryckt mina åsikter angående kamphundar i min blogg och jag drar inte alla kamphundsägare över en kam, men i mina ögon är kamphund + skinhead en kombination som ger mig dåliga vibbar.....
Letar jag kan jag säkert hitta fler saker, men detta räcker för att jag öppet vill tala om mitt misstag att inte läsa ordentligt från grunden. Jag vill inte länka till denna blogg och bidra till fler besökare, men här är ett uttdrag som visar åt vilket håll hans åsikter går:

"Ta del av Hitlers ideologi  :D Kanske det kanske.. Då skulle det ju i alla fall bli lite ordning och reda."
 
JAG TAR HELT AVSTÅND FRÅN ALLT DETTA, VILL UTTRYCKA DET HÖGT OCH TYDLIGT, JAG SKÄMS FÖR MITT MISSTAG ATT INTE LÄSA ORDENTLIGT.

Förlåt mina andra kära läsare!

Kommentarer
Postat av: SagoElin

Tid? Vem är det? Vad framförallt är det? Min tid försvann helt när skrutt kom kan jag tala om :) Allt jag gör, gör jag mest för att jag måste och inget annat :)

2008-09-12 @ 15:12:32
URL: http://sagoelin.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej,



Håller med dig,sådana bloggar borde bli avstängda!!!!

2008-09-12 @ 15:43:16
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Thess

Att du tar tillbaka nomineringen och kanske inte tycker om min man längre pga hans åsikter, är för mig helt okej.

Men att du säger att kamphund+skinhead inte klingar bra?

Jag tar det som en grov förolämpning att du tror att min man är en utav dem oseriösare kamphundsägarna, vilket han inte är.

Hans åsikter kan du ta upp så mycket du vill i din blogg, men ge fan i att kalla honom eller någon annan du inte känner för oseriös hundägare.

Där går gränsen.

Vilka åsikter man har eller vilken stil man valt har ingenting med sin hundhållning att göra.

Jag har varit både röding, punkare, skinhead, poppare, osv, ja jag har varit grovt sinnesförvirrad vid flertal tillfällen, men aldrig för allt i världen att mina stilar har speglat min hund eller djurhållning.

Skärpning nu!

2008-09-12 @ 21:01:28
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Thess: Jag har mina åsikter om kamphundar ja. Jag förstår inte varför man måste välja en hundras som är avlad till kamp när det finns hundratals hundraser som inte är det. Jag tycker att de verkligen är vackra hundar att se på, men till vilket syfte ska man ha en kamphund som sällskapshund?

Jag tror inte att alla hundar av kamphundsmodell blir aggressiva, men jag tror att risken är betydligt större att det slutar så både med tanke på var raserna har använts till och att det i väldigt många fall finns väldigt oseriösa uppfödare/ägare.

Jag har inte pekat ut någon som oseriös hundägare, bara påtalat det intrycket jag fick och det står jag för.

2008-09-12 @ 21:26:59
URL: http://mumari.se
Postat av: whatthefuck

Kunde inte hjälpa läsa Thess kommentar... ja jag har varit grovt sinnesförvirrad vid flertal tillfällen,...



ska man ha hund överhuvudtaget när man inte är frisk? Är inte ägaren stabil så är det svårt för hunden att vara det, vare sig det är en pitbull eller pudel? ... det säger iallafall Cesar Milan ;)



Ha det gott ikväll ;)

2008-09-12 @ 22:03:58
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Jen

Ouch! Jobbigt....

Det är självklart att det inte är rasens fel.

Är man en "bra" ägare och kan uppfostra hunden på ett sätt som är rätt...

(Tex. Som Ceasar Milan, som även han äger sk kamphundar.)

så blir det ingen kamphund av den.

Då har man ist en hund full av glädje, trygghet och ömhet.

En hund blir först en kamphund när ägaren har gjort den till det.



Jag förstår dock att du tar avstånd.

Kamphund eller inte...

skinheads har en annan syn än mig själv

på vissa saker och ting,

så de är inget jag vill beblanda mig i heller.

Kram på dig

2008-09-12 @ 22:38:06
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Agge

hejsan!

jag tycker nog att du borde tänka efter lite innan du uttalar dig alltför mycket om saker du helt uppenbart inte vet så mycket om.

JA, han har en "kamphund".

En Hund som itne bara är väldigt väl omskött utan en hund som i övrigt är väldigt trevlig att ha med att göra.

SÅ är även MIN hund OCH hans flickväns. Alla hundar som i folkmun kallas"kamphundar".



Sessan som är mannen i frågas hund är en apbt, min hund en Amerikansk Bulldog och hans flickväns en boxer/amstaff mix.

Du får gärna kika i min eller Tettes blogg så ser du hur farliga våra djur ser ut.



DU är minst lika fördomsfull i ditt inlägg som vilken dum jävla nazist som helst.



Att vara en dålig hundägare har knappast med ens personliga åsikter om politik att göra....



För övrigt är de flesta "skinheads" jag känner opolitiska och en del av dem vänster.

Så att kalla nazister för skinheads är helt fel även det.



Skinheads har lite med politiska åsikter att göra, men kan däremot vara en tillhörande del.

Så som sagt, läs på lite innan du uttalar dig sådär fördomsfullt nästa gång.



Mvh Agge

2008-09-12 @ 22:58:20
URL: http://aggrot.blogg.se/
Postat av: Thess

Mumari: För det första är det arbetsvilliga raser, med trevligt lynne, lättskött päls, lagom storlek och överlag en väldigt trevlig typ av hund, för nu pratar vi ju generellt om raser av kamphundstyp antar jag.

Att hundar av kamphundsmodell blir aggressiva pga av vad dem avlats för är fel. Iallafall om du pratar renrasigt, där aveln sköts nogrannt och där man inte avlar på hundar med dåliga psykiska anlag. Dem har kortare stubin gentemot andra hundar och kanske inte fullt lika mycket kroppsspråk som ex. en bordercollie, vissa individer kan inte umgås med andra hundar öht, men om man som ägare accepterar detta ser jag inget problem i det.

Enda poängen du har är oseriösa uppfödare och ägare, men det är till största delen blandraser.

Oseriösa uppfödare, ägare och blandrashundarna är och kommer också förbli det stora problemet eftersom det är dem oseriösa uppfödarna som föder upp kamphunds-blandraserna, säljer till oseriösa ägare och det är då det blir fel. När en hund är bristfälligt avlad får det också konsekvenser, inte alltid, men oftast ganska garanterat när hunden hamnar i fel händer.

Jag tycker det är tråkigt att du inte har någon aning om vad du snackar om och dessutom påstår att ens stil eller personliga åsikter speglar sättet man har hand om sina djur.

Mig veterligen behandlade Hitler sina hundar mycket väl, trots sina åsikter.

Konstigt va?



whatthefuck:

Ja nu menar ju inte jag grovt sinnesförvirrad i den bemärkelsen och det vet ju du också. Av någon outgrundlig anledning måste ju du bara spela dum.

2008-09-12 @ 22:58:24
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: Agge

Jag har ett svar till Whathefuck också....



Att ens nämna Cesar Milan är lite av en hädelse.



Åtminstone använder inte VI oss av ELHALSBAND för att KUVA våra hundar.

Du har aldrig funderat på varför hundarna i hans programm rycker till och "fryser" när han fräser?

Det beror helt enkelt på att han kopplat samman ljudet med en elstöt. Kallar du det humant?

Eller när han låter en hund dra så hårt i kopplet att den svimmar av syrebrist?



Och JA, jag har belägg för det jag säger :)

2008-09-12 @ 23:01:04
URL: http://aggrot.blogg.se/
Postat av: Catta

Kunde inte låta bli att skriva.

Jag har full förståelse om man tar avstånd från vissa personer & åsikter (men man ska väl inte döma ut människor pga av deras åsikter)

Jag har också full förståelse om man har fördomar mot s.k kamphundar (så länge man är öppen för fakta & inte förvägrar den).

Men att sedan sitta & skriva att man skäms & har gjort bort sig pga av att man nominerat en blogg tillhörande en person du inte delar åsikt med & samtidigt dra in hans hund i allt är väl under all kritik.

Jag menar, du själv har ju själv fördommar mot vissa raser, så vad skiljer sig dina åsikter mot en nazist? Vilket du nu tycks tro att Smurfjävlen är.

Skinhead & nazist är inte samma sak, så vore så tacksam om du läste på lite innan du går & kallar skinheads för nazister.

Sen när det kommer till kamphundar, så ser jag hellre att där finns raser avlade för hundkamp, som har svårt att fungera med andra hundar men som älskar människor än att se dessa raser vi har här i landet som är avlade för att vara aggressiva mot människor & än idag avlas för detta.

För där finns raser som skulle platsat betydligt värre i fel händer än en s.k kamphund.

Tyvärr så finns där en blandrasvel på denna typ av hund utan dess like & jag hade helst sett att den förbjöds helt, vilket dock inte är möjligt.

Men någon sorts licens för att äga vissa typer av hundar, som är utformad & bedöms av MYCKET KUNNIGA människor hade inte vart helt fel.



Sen när vi kommer till Ceasar Millian.

Uppskattar ni tortyr?

Jag ska inte sticka under stol med att jag tycker CM är helt suverän när det kommer till vissa saker, men som med alla finns där också mindre bra saker.

Ett eget tillverkat halsband som är en livsfara för hundar är väl mindre okey tycker jag.



Nä, man ska inte spotta när man är av precis samma skrot & korn själv.

2008-09-13 @ 06:56:51
URL: http://cathlar.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Angående kamphundar så är jag mycket väl medveten om att det är blandraser med kamphund i som oftare hamnar i oseriösa händer och avlas hej vilt. Renrasiga hundar finns det väl större ambitioner för när man avlar fram och ett äkta intresse för rasen.

Att diskutera detta ämna är lite som att diskutera religion, man kan inte få människor som tycker olika att förstå varför man själv tycker som man gör.

Jag kan inte sticka under stol med att kommer det an lös hund av kamphundstyp så blir jag rädd, trots att jag egentligen inte är hundrädd och har själv haft hund hela livet. Kommer det en Golden springande så reagerar jag spontant inte med att bli rädd även om jag givetvis har respekt för alla främmande hundar.

För mig är a och o att hunden är snäll med både människor och andra hundar och inte taggar så lätt.

Jag skulle ha poängterat i min första kommentar att det är främst blandraserna med kamp jag syftar på.

Att man däremot borde förbjuda all blandrasavel på alla hundar (vet inte om jag tolkade det rätt) kan jag inte hålla med om även om jag inte tycker att man borde främja den. Jag har själv två blandraser, en bordercollieX, hittehund från Irland, och en gatukorsning som äär ett resultat av att en familj velat ta valpar på sin tik (av vilken anledning?).



Angående skinhead/nazism så har jag inte uttryckligen påstått att någon är nazist, men visst, jag är uppväxt så att skinhead=nazism; våld, slagsmål, vandalisering. Den stilen som skinhead var från början har blivit ett attribut för att visa att man är nazist.

Att vara skinhead och samtidigt peka på Hitlers ideologi, det kan jag inte sympatisera med. Det var det som var anledningen till att jag tog tillbaka den så kallade nomineringen. Kamphundsraden blev skriven i stundens hetta och jag bet mig i läppen när jag skrivit den och är egentligen ingen orsak till det jag ville dra tillbaka. Jag insåg själv hur det såg ut i text men jag är inte den som går tillbaka och ändrar något jag skrivit utan då får jag ta konsekvenserna i kommentarerna och svara där.



Kunde man få bort den oseriösa kamphundsaveln och visa på att de renrasiga är stabila och pålitliga hundar, så skulle även jag med mina fördomar tycka att det var jättebra. Men jag tror tyvärr att det kommer att vara snudd på omöjligt eftersom så pass många människor som vill använda hunden på fel sätt och fostra den mer aggressivt dras till dessa raser och blandraser. Det är inte hundens fel i grund och botten, det är vi människor som försökt forma den efter våra egna skeva behov.



Och, nej, jag tycker inte om tortyr på hundar...dock reagerar min border på ljudet "ssshh" ungefär lika som CM:s hundar, om hon under sin hemlösa tid på Irland varit i kontakt med hans halsband vet jag inte och tvivlar på det, det är nog snarare för att hon är extremt lyhörd och ranglåg.



....det är för tidigt på morgonen att skriva så här långa rader....kan lätt låta konstigt...men men, jag chansar.



2008-09-13 @ 07:53:12
URL: http://mumari.se
Postat av: a

Hej

ingen hund föds till kamphund utan de beror hel på ägarens handlag/uppfostran sen kan vissa hundar som du säger vara mer lyhörda och lättlärda men att inte vara lyhörd gör ine hunden aggressiv. känner många "kamphundar" som är perfekta barnhundar och hur snälla som helst. men mött många golden som morrat åt både mig och hund. Vet även en som gått till attack mot annan hund helt oprovoserat.

vet du att golden ligger överst på flest bett/angrepp mot barn???



Tror inte att du vet så mycket egentligen....

2008-09-13 @ 12:27:07
Postat av: Agge

Hej igen Mumari.

Förts och främst vill jag ge dig en eloge för att du faktiskt publicerar alla de kritiska inlägg du fått och dessutom bemöter dem. Tyvärr är det inte många som hade gjort det idag.

(folk i allmänhet är rädda för tillrättavisning och/eller kritik i alla former )



Jag har precis som du haft en omplacerad Bordercollie mix. Även hon väldigt ljudkänslig. Det är för övrigt alla BC's jag har träffat genom åren.

Så jag tror snarare att det har med rasen och vad DOM är avlade till. Att kunna valla och lyssna på "order" även om "utdelaren" av dessa är långt bort. Därmed en ljudkänslig hund.



"vår typ" av hund ÄR inte ljudkänslig. De är inte speciellt känsliga alls. De har dessutom en väldigt hög smärtgräns vilket också har med deras avelssyfte att göra.



Av alla de "kamphundsraser" som finns idag så är det bara EN av dem som medvetet avlats fram för kamp. Och det är apbt. Däremot har många andra och liknande raser ( som dessutom avlats ur samma grund ) även använts vid tillfällen till kamp.



Ex mitt val av ras, Amerikansk Bulldog.

De är framavlade för vildsvinsjakt. Det är dock förbjudet att aga vildsvin med hund i Sverige - det är för farligt.



De togs ur samma grund som apbt till största delen för att de är smidiga, muskelstora, snabba och har en väldigt hög smärtgräns - och harn en väldigt stark vilja och anvishet.



Dessa raser härstammar i princip alla från Olde english bulldogge.



EnglishBulldog" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/OldEnglishBulldog



http://www.southernpitbulls.com/history.html



Vag gäller skinheads och nazism så är det FÅ av de nazister som finns i Sverige som är just skinheads. De flesta skinsen du ser ute på gator och torg är opolitiska. Om än våldsbenägna halvalkisar så definitivt inte nazister.



Dock säger jag ju inte att det inte finns nazister som är skinheads, bara att de bland Skinheadsen faktiskt är ganska underrepresenterade :)

2008-09-13 @ 15:30:39
URL: http://aggrot.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Agge: Det vore ju väldigt trist om jag var så enfaldig så jag bara publicerade kommentarer som höll med mig ;o)

Tack för din info om historian på raserna. Jag har läst om de förrut och vet att de från första början hade andra användningsområden än kamp.

Jag accepterar fullt att vi tycker olika, jag kommer aldrig kunna se de raserna som ultimata sällskapshundar, men jag tvivlar inte heller på att en rikigt duktig hundägare kan fostra dem till bra hundar. Det är väldigt synd för raserna (+korsningarna)att så många vill ha dem att hävda sig med. Det finns alltför många hos fel ägare.



Ang skinheads så är det (eller var på "min tid") möjligen en stil som många ungdomar antog ett tag, då med Hitlerideologi och våld, sen växte dom upp och lämnade det bakom sig...

Det blev lite uttav en fluga att stå och ropa nazi-uttryck med rakad skalle och kängor och många var antagligen opolitiska för att de egentligen inte visste tillräckligt med fakta för att vara trovärdiga politiskt sett.

MEN skinheads har alltid förknippats med våld, upplopp, hat etc och det i kombination med rasistiska-hitler-nazi-åsikter får mig att bli mörkrädd, särskilt när det gäller vuxna människor.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man väljer en sådan stil som är så starkt förknippad med nazister om man då inte drar sina åsikter åt det nazistiska hållet? Enbart för att provocera? Det kan ju inte komma som en överraskning att man då lyckas.



Jag har förövrigt svårt at förstå varför man ens måste klä ut sig till diverse stilar, är det människors behov av att känna samhörighet, flockkänsla? jag har i perioder lyssnat på väldigt varierande musik men jag har aldrig känt något behov av att klä ut mig, vare sig till punkare eller rockabilly etc. Men det var en parentes...

2008-09-13 @ 20:41:31
URL: http://mumari.se
Postat av: Mumari svarar

Svar till a

Vad du tror om vad jag vet rör mig inte i ryggen, särskilt som du måste vara anonym med fejkad adress.

Jag har hört att golden ligger "etta" på en sådan lista, men det borde en idiot kunna räkna ut med arslet varför det är så.

En sådan lista är knappast relevant såvida den inte jämför med antalet hundar av respektive ras som bor i barnfamiljer.

Hur många tror du inte väljer att skaffa den klassiska familjehunden Golden bara för dom tror att man då varken behöver uppsyn eller kunskap om hundar?

2008-09-13 @ 20:49:12
URL: http://mumari.se
Postat av: Jen

Jisses! Hett ämmne...

Jag fattar dock inte gnället om nazist eller ej.

Det är väl ingen som ens nämnt det?

(på tal om att kolla upp fakta först...-host-)

CM´s tortyr: Det väsande som hundarna blir rädda för är väl ändå ormarna..

samma sak med elkoppel,

när de tränar med ormar.

Eller har jag missat nåt!?

2008-09-13 @ 20:49:30
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Jen

Oops, den senaste kommenatren var inte menad till dig Mumari, utan till de som påstår sig kolla fakta först ang din påstodda nazikommentar...:)

Just so you know!

2008-09-13 @ 20:59:13
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Jen: ....jag har nog missat något vad gäller CM....jag har å andra sidan inte kollat så mycket på hans program, ORMAR? Använder han ormar när han tränar sina hundar?

2008-09-13 @ 21:00:10
URL: http://mumari.se
Postat av: Mumari svarar

Jen igen: Haha, jag förstod det, för jag har mig veterligen inte uttryckt mig så i inlägget ;O)

2008-09-13 @ 21:01:33
URL: http://mumari.se
Postat av: Agge

hej igen :)



Här har du en länk även om skinheadsens historia, som började bland en färgad befolkning...

http://en.wikipedia.org/wiki/Skinhead



jag är uppvuxen med skins, punkare , och allsköns andra "stilar" så för mig är det en ganska vardaglig sak.

Att det sedan finns olika varianter av dem berör mig inte så mycket - det finns det överallt.

Det finns dessutom Skinheads som är pacifister :)



vad gäller hundarna nu då.

Hundar som avlats till och använts till kamp avlades till att vara mycket förarveka. Det innebär att de är nallebjörnar runt människor och vänder sin ilska/frustration mot andra djur ( hundar )

En hund på den tiden som visade agg mot en människa togs ur avel och/eller avlivades direkt.

Detta har ju också medfört att STB ( staffordshire bullterrier, kallad staffe ) kallas för nannydogs i England då de förr användes som barnvakter.

Tax är det dessutom som ligger överst på listan över aggressiva raser.

raser som pudel, labbe osv ligger också högt.



SVART TILL "A"

En av de få gånger Cesar använt elhalsband FRAMFÖR kameran var när han tränade sina hundar att undvika ormar.

Detta har inte med att hudnarna skulle reagera på väsandet att göra utan så tränar han sina hundar och andras I ALLMÄNHET.

Alltså alltid, vare sig det är framför eller bakom kameran detta försigår.



vad gäller farligast hundar så har du som sagt tax på första plats.

vanliga "familjehundar" hamnar högt på listan av flera anledningar ( undslipper dock ofta statistiken eftersom ett bett hemma i vardagsrumemt inte anmäls eller bokförs)



Dels så beror det på den medelmåttliga "svenssonfamiljen" vars barn tjatat till sig en "egen hund".

man läser sig sedan till i diverse forum och hundböcker att exempelvis Golden skulle vara en exemplarisk familjehund. Sagt och gjort. En golden införskaffas.

Det man glömmer bort är att alla hundar har ett avelssyfte. Det finns ytterst få raser som inte är framtagna för att utföra ett arbete.



Till en början är allt frid och fröjd, en valp "tar" mycket mer än en vuxen hund - all uppmärksamhet är bra.



När barnen sedan tröttnat, hunden får inte tillräcklig stimulans ( fysiskt och psykiskt ) de flesta glömmer bort att liksom människor behöver ett djur arbeta för att må bra. både med kropp och knopp.

Hunden tröttnar antagligen på att barnen rycker och sliter i den - och tar därmed ut sin frustration på barnet.

Det handlar inte om att hunden vill skada eller försöka göra det utan att den säger ifrån "låt mig va för fasen jag sover".

Om man då som jag nämnde tidigare inte tillgodosett hundens behöv att få arbete så kommer frustrationen ut på annat vis.

En hund som vill döda/skada lyckas med det....tro mig.

Golden är för övrigt en jakthund.



För övrigt tror jag att det är DU som inte vet så mycket.

2008-09-13 @ 21:59:13
URL: http://aggrot.blogg.se/
Postat av: Jen

Hello! Cesar tränade hundarna med elkoppel när han ville få dem att inte gå nära ormar.

Detta är enda gången han gjort det, vad jag sett.



Till Agge:

Om han nu tränat med elkoppel, hemmagjort strypkoppel som får hundar att tappa andan och allt annat du anklagar honom för,

och som du säger dig ha bevis på.

Kan du då inte vara så snäll och länka till detta!?

Plz!

Eller är det bara en bluff??

2008-09-14 @ 09:42:07
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Agge

JEN:



Detta är ett välkänt faktum.

Så vitt jag vet finns det inga länkar som skulle visa bilder eller annat som bevisar det ajg påstår. Däremot finns det människor som kan vittna om detta - som själva sett och hört honom under arbete.

2008-09-14 @ 21:40:44
URL: http://aggrot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0