Rakar du dig på vintern?

Jag fick Amelia idag, det är en tidning som ger mig lite lätt ångest över alla möjliga vardagliga saker. Eftersom våren är här och sommaren är på väg så handlar tidningen givetvis om solbrännor och kroppshår.
Jag tittar på min kritvita hud och läser tipsen om hur man snabbt fixar snabbaste fuskbrännan. Jag undrar lite smått hur långt min lilla solning i gungstolen på verandan räcker. Fuskbränna är ett mycket komplicerat kapitel för mig. Jag köper brun utan sol, billig helst, och smörjer ben och armar och fläckvis av resten av kroppen där jag når själv.Oftast så inträffar något under tiden, exempelvis så ringer telefonen vilket gör att jag glömmer att omsorgsfullt tvätta mina händer rena från krämen som till en början är helt osynlig.
Det resulterar i att mina handflator lyser i orange och förmodligen skiftar också telefonen svagt i denna nyans.
Efter några timmar är även min kropp fläckvis orange.
Amelia tipsar också om vaxning och hårborttagnigskrämer. På vintern tillhör jag den lata sorten som sällan rakar mina ben, jag vet att min man tycker om mig ändå och det är bara han som ser mina ben bara.
Men nu är det dags att börja se efter ogräset, När jag läser Amelia är jag beredd att lägga ifrån mig tidningen för att omedelbums gå och låna mannens rakapparat för att ansa benen. Den går snabbast. Men så kommer jag på att jag har vaga minnen av att den gick sönder igårkväll när mannen rakade sig, måste komma ihåg att titta noga på honom när han kommer hem för att se om han hann raka hela skägget!
Följdaktningsvis blir benen ett senare bekymmer, det är väl i alla fall inte tillräckligt varmt för att vara barbent.  Jag kan å andra sidan inte heller förstå hur man kan gå barbent utan att raka benen, det skulle jag aldrig göra. Då biter jag hellre ihop och svettas i långbyxor.
Det är ju sällan som man får den där spa-timmen för sig själv då man kan fixa och smörja och putsa, oftast ska det vara färdigt innan man ens har börjat! Låser jag in mig i badrummet som inte ens har ett badkar utan endast dusch så blir garanterat en unge bajsnödig, en annan ramlar och gör illa sig och hundarna börjar slåss om vem som ska äta upp katten först.
Solbrännan blir antagligen en klassiskt fräsch bondbränna.........jag springer i alla fall aldrig runt i bikini när någon ser mig. Det har jag i princip inte gjort sen jag fick mitt första barn för 8 år sedan! Faktum är att jag tror att jag inte ens äger en bikini!
Kanske en kurs i att lära sig acceptera sig själv vore första steget mot "Beach 2008"?
Men hellre än att tvingas beskåda min kropp undviker jag att exponera den offentligt, jag tillhör inte de starka supermammor som stolt sträcker på sig och säger att de älskar sin kropp mycket mer sen de fick barn. Att bristningar är kärleksfulla minnen som påminner dem om hur underbara barn de fått och sladdriga lår och gäddhäng är ett kvinnligt, moget och välkommet ålderstecken.
-Bullshit!
För mig är mina barn och min kropp två vitt skilda begrepp och jag älskar inte mina barn mindre för att jag inte kommer överrens med min kropp.

....sen var det visst hög tid att planera sommarens semester också..........

Har ni den tid ni vill ha att ta hand om er själva? Eller låter ni stolt håret växa?

Kommentarer
Postat av: DENISE DORNELL

raka benen gör ja inte på vintern, behövs inte:)

2008-04-22 @ 16:13:46
URL: http://dld.blogg.se
Postat av: sanny

hehe, så knepigt de där med brun utan sol :)

2008-04-22 @ 16:50:42
Postat av: Sofi

Hejsan! Tack för ditt besök i min blogg, och tack för din kommentar!
Jag skulle så gärna vilja säga att jag skiter totalt i hur min kropp ser ut, men det skulle nog vara en liten lögn.
På mig dallrar det mesta, och jag är blekare än snövit(rödhårig som jag är). Nej, solen tål jag inte för fem öre och brukar köra med sunblock 3000 ungefär! Hehe, nej men ärligt. Jag hör nog till dem som inte bryr sig så mycket, men jag tror att alla alla bryr sig mer eller mindre. Jag rakar mig när jag känner att jag orkar och ha tid. Dock brukar jag komma på det lagom tills jag har duschat klart, och då väntar jag tills nästa gång jag duschar och så glömmer jag det då med, och nästa gång igen.. osv! Men jag rakar mig oftare på sommaren, då jag brukar har kortbyxor eller kjol oftare. Brun utan sol känner jag bara är så mycket fake, och jag är faktiskt hellre blek som ett spöke, än onaturligt "brun".
Ha en fin dag!

2008-04-22 @ 17:19:17
URL: http://ampernos.blogg.se
Postat av: Susanne

Den tävlingen måste jag ju bara va med i ^^ härlig blogg du har! Och angående rakning, så ja jag rakar mig, inte för att det behövs men men :P

2008-04-22 @ 17:35:16
URL: http://littlemisschatterbox.blogg.se
Postat av: fia

haha, då är vi orange fläckiga tillsammans, det där var en klockren beskrivning på hur de brukar bli på mig, trotts att jag inte har några barn som stör mig. ;) men du, du glömde nämna den ÄCKLIGA lukten. man dör ju nästan!! sen luktar kläderna o lakanen efteråt. (jag tar ofta på kvällen o går o lägger mig) uscha. fast du, brun utan sol som man sprayar på är mycket lättare att få jämn, man behöver inte smörja alls, så handflatorna är lättare att undvika.
:) armbandet du lottar ut var super fint, sitter o klurar på en bra motivering här. :)

2008-04-22 @ 17:36:27
URL: http://sandstedt.blogg.se
Postat av: Marie

Fia: Jaha, blir det jämnare med spray? Jag trodde det var svårt att få det jämt då, det måste jag testa! Värdefullt tips! :o)
Sofi: Jag smörjer aldrig in mig med solskyddskräm, blir oftast brun direkt, men det blir ju som sagt oftast bondbränna ;o) Och jo, man bryr sig oftast på ett eller annat sätt om sitt utseende, jag är väldigt fåfäng, men det matchar inte min vardag!

2008-04-22 @ 18:11:07
URL: http://mariwi.blogg.se
Postat av: Mizca Rödebäck

Jag rakar mig inte heller på vintern, men nu är det dags att göra detta då man så gärna vill slänga på sig kjolarna nu =)

Fick också Amelia och har läst det hårreportaget och tänkte precis som du. Skall införskaffa mig sån där kräm för jag hatar att raka mig med hyvel och har inte hittat nåt annat bra sätt att få bort allt.

Har du tips på hur man får bort allt lättast?

2008-04-22 @ 20:11:02
URL: http://www.rodeback.blogg.se
Postat av: Eva (kramgo_72)

På vintern får håret på benen växa fritt, de är ju ändå alltid instängda i ridbyxor/jeans/mjukisbyxor - men på sommaren så brukar jag iaf rafsa av det eftersom jag iaf ibland går i shorts och liknande!

När jag rakar så kör jag med hyvel och lödder - funkar bäst för min del det. *ler* Iofs så får man ju raka lite oftare, men det går ju så fort i duschen.

Trevlig kväll - hoppas inte värken blitt värre...
*kramar om*

2008-04-22 @ 21:10:12
URL: http://kramgo72.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0