Varför heter det loppmarknad?

Jag fick en sån där otrolig lust att gå på loppmarknad idag! Jag tycker det är riktigt roligt, oftast så köper jag inget speciellt men det är roligt att titta på alla saker.
Roligast är gammalt porslin, jag älskar gammal Gustavsbergsporslin och Rörstrand. Efter en liten Googling kom jag fram till att det är loppis i Fyrispark i Uppsala, kanske jag åker dit. Jag väljer mellan Fyrispark och Gysinge. Undrar om det går att få med mannen? Han tycker att det hörs på namnet att loppmarknad inte är något för honom :D
image291
Undrar varför det heter loppmarknad?
Någon som vet?

Kommentarer
Postat av: Eva B

Ohh va roligt, jag älskar att gå på loppis. Hoppas du gjorde fynd!! Ordet loppmarknad är en direköversättning från franskans "marche des puces" som betyder just loppmarknad. Anledningen är att man i äldre tider sålde gamla paltor med medföljande loppor.

2008-04-20 @ 16:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0