God Morgon

Tjihoo! Sovmorgon, till halv sju, *underbart*.....
Jag har haft rejäl bloggtorka och känt mig ungefär lika trist som det regnleriga vädret ute.
Jag satt och kollade igenom mina gamla blogginlägg igår kväll. Jag hittade ett par filmklipp på LOke när han var liten, shit vad fort tiden går! Titta här så liten han var!

Angående Loke så har jag och maken mer eller mindre ångest just nu....
Över helgen måste vi bestämma om han ska börja på dagis i vår.
Det känns som att hela omgivningen tycker att han borde börja på dagis liksom bara för att. Jag har dagisplats om jag vill åt honom. Men jag kommer med största sannorlikhet att vara hemma i vår.
Ibland känns det nästan som man är en dålig mamma som inte väljer att ha honom på dagis. Berättar jag för folk om någon liten småsak som kan vara jobbigt med Loke så får jag alltid höra att det blir bättre när han börjar på dagis.....det kommer bli nyttigt för honom med dagis.....och för mig....och bla-bla-bla.

Men vi vill inte sätta honom på dagis egentligen, inte än! Han är bara två år ännu och det funkar hur bra som helst att ha honom hemma.
Så varför överväger jag ens dagis? ...för att det känns som det är min skyldighet....

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag får ju ingen plats till min Loke eftersom jag är föräldraledig med Svante. Vi hade gärna haft Loke på dagis 15 timmar för att han skulle få leka med andra barn. Det är inte så himla kul att gå här hemma med en trist mamma och jobbig lillebror ;) Men nu blir det inget dagis förrän till hösten. Stefan är hemma hela våren med båda grabbarna och dom får båda skolas in när vi båda ska jobba heltid.

2008-11-15 @ 09:02:26
URL: http://alexandras-blogg.blogspot.com
Postat av: FEBB

Godmorgon sötnos! :)

2008-11-15 @ 10:34:24
URL: http://febb.blogg.se/
Postat av: johanna

Jobbigt, skrev precis ett lååååångt inlägg men glömde skriva mail och då gick det inte att skriva dit det i efterhand...



Men iaf så tycker jag att om du inte vill ha Loke på dagis så ska du såklart ha honom hemma. Jag har aldrig förstått hur samhället har blivit så att alla tycker att en stor barngrupp, hög ljudnivå och ganska lite personaltäthet skulle vara bättre än mamma.

En mamma är självklart det bästa för barnet. Att lära sig de sociala samspelet, sociala regler, ta hänsyn tillvarandra , turtagning mm kan barnet få hemma med syskon, spela spel med mamma/pappa, hälsa på andra kompisar, gå på öppna förskoan. Plus att han har MASSA år på sig fram till skolan!!!!!

Jag tycker att att barn som får vara hemma läääänge med sin mamma/pappa är lyckligt lottade barn för det är få förunnat idag



Hade inte vi varit tvugna att jobba båda två hade jag aldrig tvekat en sekund om att ha w hemma och när syskon kommer kommer William självklart få vara hemma med oss. Det är nyttigt för alla. Man kan inte alltidd vara på topp men att han tråkigt är nyttigt det med.



Jag tycker att om du tvekar ska du självklart h loke hemma. ALLA klagar och är trötta på sina barn ngn gång såklart. Och mamma/pappa är alltid det bästa för barnet.

2008-11-15 @ 11:27:40
Postat av: whatthefuckdotcom

Det där väljer du helt själv, Loke är så pass social så dagis skulle varken hjälpa eller själpa. Visst är det kul att leka med andra barn men ni har ju vänner, så om det inte känns rätt för dej så är det ingen katastrof att vänta ett halvår/år till

2008-11-15 @ 11:30:01
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

Haha tack ^^ Jag ser verkligen inte speciellt mångalikeheter men som sagt var så ser man ju sällan det själv. Kul att folk verkar tycka att det är positivt i alla fall :)





2 år är ganska hög ålder om man kollar när barn vanligtvis börjar.mellan 1-1,5 är vanligast (jag var dagisfröken haha).Men det är ju upp till dig definitivt hur du vill göra. Det positiva är att han får lekkamrater och lär sig anpassa sig till en ny miljö utan föräldrar., Det underlättar ju ju yngre man är när man utsätts för det.

2008-11-15 @ 11:39:32
URL: http://designingeverydaylife.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är väl jättebra att du har möjlighet att ha Loke hemma =) Inte alls kul att lämna iväg sin 1½-åring bara för att man måste jobba. Jag tror inte att barn under 3 år har behov av att leka med jämnåriga varje dag !!

Ha han hemma så länge du kan, tiden går för fort som det är så varför inte ta tillvara på småbarnsåren.

Kram på dig !!

2008-11-15 @ 15:40:01
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Isabel

Hej!

Om du vill ha honom hemma ska du ha det. Dom växer så fort och han har ju två syskon så jag ser inget måste att lämna honom på dagis. Stora barn grupper lite personal vad är det som är så bra med det när du är hemma och kan ha honom hemma. Lyssna på dig själv och vad du vill,du vet bäst vad ditt barn behöver!!!!!!!!!

2008-11-15 @ 17:52:51
URL: http://bellanros.blogg.se/
Postat av: elena cn

Men, va faan! Tänk att det finns så många som vet bättre! Du ska naturligtvis gå efter din magkänsla! Håll Loka hemma så länge du känner för och har möjlighet till. De här små liven kommer att få stressa tillräckligt mycket i sina liv ändå. Min son gick aldrig på dagis och han är både en intelligent och socialt anpassad tonåring nu.



Vilken skrattande sötnos:)

2008-11-15 @ 23:58:09
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: mia

Du är absolut ingen dålig mamma som tänker ha Loke hemma ett tag till. Hade jag kunnat hade jag haft Oliwer hemma längre oxå (men det funkar faktiskt riktigt bra för han). Som sagt han har ju dessutom stora syskon + att barn under tre år leker mkt själva och vill upptäcka världen på egen hand.

Kram

2008-11-17 @ 20:59:00
URL: http://mioli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0