Varför spöka ut era hundar?


När jag la ut bilden igår på de raffiga hundtrosorna gjorde jag en snabb liten googling på hundkläder och ramlade in på bloggen Posh Poodle.
Jag tror inte mina ögon!
Huvudpersonen i bloggen är en pudel vid namn Maggie. Stackars Maggie får utstå en hel del maskeradlekar för att falla sin matte i smaken. Maggie som förövrigt ser rätt söt ut om hon hade fått vare hund.

Jag tycker det är fruktansvärt larvigt och fel att spöka ut sina vovvar med prinsesskläder och tingeltangel. Det är ju för fasen hundar!
Jag vet att vissa hundar tyvärr inte klarar Sveriges vinterkyla, det är synd om dom som tvingas bo i Sverige när de inte är rustade för vår väderlek. Men då är det väl som det är, de måste helt enkelt ha ett täcke för att överleva. Men någon måtta får det väl vara, det går liksom till överdrift när hundarna ska se ut som barbiedockor bara för att behaga sina ägare!

Räcker det inte med fina halsband och koppel?

Mina hundar skulle skämmas ögonen ur sig om jag klädde på dom, dom klarar sig bra ändå, men icke att förglömma, dom är ju faktiskt lantishundar som inte hänger med i det chica stadsmodet. Det kanske egentligen är synd om mina hundar som måste vara så hopplöst omorderna?


Att klä ut sina hundar till nå slags sexobjekt, det är lika sjukt som att klä ut barn till det!

Kommentarer
Postat av: mariacarlsson

Håller med! Hur kan man vara så dum att man klär på sin hund idiotiska hundkläder som små dockor? Har dom inget annat för sig än att plåga stackars hundar med pärlor och paljetter? DOM HAR PÄLS! (skrev en liten arg kommentar där också)

2008-10-19 @ 11:14:03
URL: http://miaaas.blogg.se/
Postat av: ThereseF

Håller med. Hundar är som sagt hundar och ska inte behöva spökas ut. Det är bra att man använder täcken om hunden behöver det, efter hårt arbete,jakt mm . Men att kläs som docker är inte rätt.

Nej, fram för hundar som tillåts vara hundar!!!

Kramar.

2008-10-19 @ 11:26:28
Postat av: Anita

"Free Willie?" Näh...."Free Maggie!" :-)



Seriöst...det är rätt sjukt. Men småhundar är ju nu för tiden accessoarer man springer runt med under armen...

2008-10-19 @ 19:06:47
URL: http://daiag.blogg.se/
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Ja, stackars dina lantlollor till hundar som aldrig får klä upp sig och vara citychica!

Nej, men allvarligt talat. Varför så upprörd? Det är klart att man kan ifrågasätta varför här finns små hundar som inte klarar vårt svenska klimat. Men nu är det så - och därför behöver vissa hundar kläder. Att vägra klä en hund av princip och hellre se den skaka av köld, DET kallar jag djurplågeri. Och vad spelar det för roll om plaggen är grå, mönstrade eller rosa? Hunden bryr ju sig inte! Såvida nu kläderna är funktionella och sköna - vilket faktiskt är det viktigaste för mig. Kan man sen få det OCH "high fashion" så är det bara kul - precis som min blogg. "Låt hunden vara hund" är det eviga (dåliga) argumentet. Eh, ja, Maggie är en hund och hon lever ett gott hundliv. Hon behöver inte "behaga mig" med "maskeradlekar". Hon har kläder när hon behöver det och då tycker jag att det är roligt om de är fina.

För övrigt skäms inte hundar. Det är en mänsklig känsla som många gärna projicerar på djuren. Och hur var det nu - skulle vi inte låta hundar vara hundar?

Ha en trevlig kväll,

önskar Emma

2008-10-19 @ 19:28:27
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Emma: Synd att du inte läste ordentligt. Jag skrev tydligt att är det så att hunden tyvärr måste ha täcke för att den inte kan hålla värmen så måste man ju hjälpa den. Men som sagt, nån måtta får det väl vara.

Merparten av de hundar som tassar runt i häftiga/prinsesslika/sexiga kläder har egen päls att värma sig med.

Perverst i mina ögon att klä sina hundar som små utmanande brudar.

Och visst, hunden bryr sig inte om den har svarta eller rosa, ylle ellr spetskläder.

Småbarn ser inte heller skillnad på kläder som anspelar på sex och inte, rättfärdigar det någon att klä sitt barn i exempelvis spetstrosor?



När behöver Maggie kläder? Egentligen?

2008-10-19 @ 19:43:02
URL: http://mumari.se
Postat av: Ann-Sofie

Grannens lilla hund har täcke på vintern och det tycker jag är okey. Den fryser annars helt enkelt. Men trosor? Varför? Är det okey att klä ut dem bara för att de fryser? Att dessutom klä dem för sin egen skull...Nej tack! Jag föredrar hundar som ser ut som hundar:) Gärna med päls tack!

Ha det bäst!

2008-10-19 @ 21:32:40
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: Jen

Nää fy f-n! Detta var det värsta! Vad i hel-ete ska man spöka ut de stackars hundarna på det sättet? Idioti som heter duga!

Sådana som den stackars Maggies idiot till matte gör mig upprörd...

Att plaggen är grå, mönstrade eller rosa är inte det som upprör, det är funktionen. Och ärligt talat: Trosor? Vad är funktionen?

Att sen säga att Maggie har kläder när hon behöver det är väl lite att ta i.

Hon är en pudel, det är höst....??

Jag fattar nada, som vanligt när det gäller mode. hrm.

2008-10-19 @ 22:14:15
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Nitra

Måste allt vara svart eller vitt? Visst är det sjukt med spetstrosor till en hund, men om en hund fryser och behöver ett täcke... Varför då inte låta hunden ha en fin tröja istället? Är det så stor skillnad? Jag tycker debatten om hundkläder är helt uppåt väggarna. Folk dömer ut personer för att det råkar vara lite glitter på någon hunds tröja när samma någon aldrig skulle drömma om att ta på sin hund idiotiska saker som t ex spetstrosor, snickarbyxor eller bikinis. Min hund har massor av päls och behöver inga kläder, men jag skulle aldrig dömma ut någon som hade kläder på sin hund så länge de är ändamålseniga och till glädje för hunden...

Jag har också sett ett par korthåriga hundar nästan skaka sönder när det har varit grymt kallt ute. Det har inte sett så särskilt djurvänligt ut...

2008-10-19 @ 22:42:14
Postat av: Anna

Håller helt med om din åsikt vad gäller hundar/barn. Frågan är ju egentligen helt enkelt när behöver hunden täcke/kläder? Jo EFTER arbete (pga cellerna i musklerna sprängs sönder vid för snabb avkylning), om den har blivit våt(vatten och fukt kyler) eller om den saknar päls. Har en hund päls så klarar den mycket oavsett tjocklek på päls. Visst en ex jämthund klarar kyla bättre än en liten chihuahua men dock så klarar en liten hund kyla bättre än man tror. Har haft en liten släthårig blandras som på sin höjd hade regntäcke på sig om det hällregnade och blåste. Men han hade inget så länge jag var ute och gick för när de rör på sig så håller dom cirkulationen igång och som de flesta vet då blir man också varm. När hundar darrar(fryser) så är det ett sätt för dem att just hålla blodcirkulationen igång och då också hålla sig varm.

Hur gjorde hundarna förut innan detta moderiktiga flashiga klä-på-hunden stilen kom? Då det är de senaste åren som det har blivit en trend att klä på sina söta sessor gulliga spetskläder och sina tuffa pojkar coola huvtröjor med dödskallar.

För fem år sen fanns det i princip bara olika täcken och någon enstaka heltäckande overall att köpa till sina hundar och då för att hålla värmen efter arbete och för att skydda mot vassa snökanter under jakt.

Visst allt förändras och det kommer nya trender, men ändå en hund är hund och den blir det vi gör den till. Så självklart klär man på den en massa kläder så tacka sjutton för att den fryser när den är"naken"...Den är ju inte van vid det!!

Nej måtta och sunt förnuft...

2008-10-19 @ 22:54:58
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Jodå, jag läste ordentligt. Men jag svarade egentligen mer på dina kommentarer hos mig än på inlägget här, som faktiskt är aningen mer nyanserat.

Men ok. Vi är alltså överens om att en hund som BEHÖVER kläder ska få ha det. Sen tycker du att det bör vara ett täcke - och jag tycker att det hellre ska vara en designad jacka. Främst pga funktion, då ett täcke faktiskt är rätt värdelöst. Det halkar runt och det skyddar varken mage, bröst eller ben. En jacka sitter bättre, värmer bättre - och är snyggare. Men fina, designade, dyra, rosa, blingade (el whatever) plagg tycks uppröra folk enormt - och jag fattar inte varför. Om de fyller sin funktion och hunden är bekväm - varför får de inte vara snygga? Det handlar väl i så fall om smak och inte om rätt eller fel?!

"Utmanande" är däremot en annan diskussion. Nu har ju du hakat upp dig på de "raffiga" trosorna, men jag klär ju inte Maggie "utmanande" eller "perverst". (Och nej, jag tycker inte heller att små barn ska ha spetsstring och bikini.)

Till sist: Maggie behöver kläder främst när hon fryser. Och det gör man ganska ofta när man väger 2,7 kg.

2008-10-19 @ 23:52:34
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Anita: "Free Maggie"? Om du vill rädda hundar i nöd kan du ju skänka en slant till Hundstallet i stället för att bekymra dig för min välmående pudel. Jag blir så trött på folk som drar alla över en kam och fnyser "accessoar" så fort de ser en liten hund. Det finns säkert ett fåtal idioter som tror att en hund finns till för att pryda handväskan, men de största idioterna är fördomsfulla besserwissers som du.

2008-10-19 @ 23:58:27
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Sussi

Jag håller med dig. Jag tycker att alla väskor som alla med en liten hund stoppar det stackars djuret i är någon form av plågeri också. Hundar ska gå själva, dom ska inte bäras runt på.

2008-10-20 @ 01:01:08
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Emma/hundmodebloggen: Sen när vlev vikten avgörande för om hunden fryser? Maggie är väl en pudel med päls?

Eller har hon för lite hull på kroppen? Kanske du borde se över hennes matintag då.

Jag köper inte att hon behöver klänningar och linnen för att hon fryser.

Säg ärligt istället att Maggie har kläder för att du tycker att det är fint så ökar din trovärdighet beträffande andra saker också.

2008-10-20 @ 06:26:42
URL: http://mumari.se
Postat av: Mumari svarar

Anna: Sunt förnuft. Du slog huvudet på spiken :o)

2008-10-20 @ 06:29:38
URL: http://mumari.se
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Mumari: Jo, vikten/storleken spelar roll. En liten hund fryser generellt lättare eftersom den är närmare marken. Maggies hull är det inget fel på, hon äter bra.

Innan jag skaffade Maggie resonerade jag som du: Hon har väl päls? Jag hade inte en tanke på kläder. Och visst har hon päls, men ingen värmande underull som många andra raser. Hon började frysa på kvällarna redan i september, jag köpte en stickad tröja på inrådan av min uppfödare och på den vägen är det. Så jag hävdar fortfarande att funktion går före fashion. Och att även linnen/t-shirts kan ge ett visst skydd. Sen är det klart att det finns tillfällen då plaggen mest är en kul grej, som en liten klänning om vi ska på fest. Det är gulligt, Maggie får en massa uppmärksamhet och så länge hon är bekväm så tycker jag att det är fullständigt harmlöst.

2008-10-20 @ 12:41:47
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Jen: Trosor använder man när en tik löper, för att hon inte ska droppa blod hemma. Tikskydd eller löparbrallor brukar de kallas, och används typ två veckor om året. De som Mumari visar upp är bland de bästa på marknaden när det gäller passform. Märket gör dem i massor av modeller, både med och utan spets.

2008-10-20 @ 12:48:55
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

"En liten hund fryser generellt lättare eftersom den är närmare marken."



Hmmm, det där måste någon ha fått om baktassen... eftersom det faktiskt är varmare ju längre ner mot marken man är... det är luften som är kall ;)

2008-10-20 @ 13:42:28
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Hundmodebloggen: Intressant påstående även om det låter ologiskt. Citat från SMHI: "Normalt ökar temperaturen ju närmare marken man kommer"



Kanske det ändå kan förklara varför jag alltid fryser mer än min man, jag är ju två huvuden kortare ;o) Tål att tänkas på....



Det är många hundar som saknar underull men som klarar sig bra i alla fall. Nu vet jag inte var i sverige du och Maggie bor, men det är ju inte i stora delar av sverige som det är extremt låga tempraturer med fuktig luft, + att jag absolut får intrycket av att Maggie inte lever ett sådant liv där hon är ute i tid och otid och bara fördriver tid.

Hänvisar till Annas kommentar.



Misstänkte jag att mina hundar hade ett behov av att klä på sig under sommarhalvåret skulle jag nog undersöka hur det stod till med deras hälsa, alternativt min hälsa om jag inte hittade något fel på hunden!

2008-10-20 @ 13:58:25
URL: http://mumari.se
Postat av: whatthefuckdotcom

whatthefuckdotcom lägger sig i;



Hundmodebloggen/Emma; Jen: Trosor använder man när en tik löper,



Jasså Emma... jag trodde man använde löpskydd, inte stringtrosor med spets, hahaa!

2008-10-20 @ 14:55:13
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Whatthefuckdotcom: Det är inte varje dag någon kallar en decimeter tyg för string, men du kanske är ovanligt pryd ;)

2008-10-20 @ 16:51:26
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: HUNDMODEBLOGGEN SVARAR

Mumari, någon meteorolog har jag aldrig utgett mig för att vara. Men nu menade jag att själva marken är kall, inte luften. Om man är så liten som Maggie så räcker det att gå genom fuktigt gräs för att bli blöt ända upp till bröstet - och därmed nedkyld.

I alla fall. Jag svarar gärna på frågor och berättar gärna om mina erfarenheter, men att fortsätta debattera med någon som du, som bara är ute efter att bekräfta sin bild av att jag är dum i huvudet och plågar min hund finner jag helt meningslöst. Då är det bättre att jag ägnar mig åt att tipsa de 99 % av mina läsare som är positiva. Du och jag har väldigt olika åsikter - och väldigt olika hundar - och det är helt ok.

Men tänk på en sak: Ditt intryck av att Maggie inte är "ute i tid och otid" är just ett intryck. Du tror förstås att hon, "utspökad" till Barbiedocka, sitter i sin Gucci-väska hela dagarna, medan benen förtvinar, men så är det förstås inte. En blogg är en blogg och ingen komplett bild av verkligheten. Min blogg är stenhårt nischad på hundmode och därför skriver jag om just det - och ingenting annat. Jag vet att Maggie lever ett oerhört bra liv och det räcker för mig.

2008-10-20 @ 17:12:40
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Mumari svarar

Hundmodebloggen: Jag försöker inte bekräfta att du är dum i huvudet, jag försöker bekräfta min bild av det onödiga användandet av kläder på sina hundar.

Med att Maggie inte är ute i tid och otid menade jag att hon inte lever som till exempelt mina hundar gör, ligger ute på gräset/gården och bara "är".



Hur som helst kan inga argument i världen få mig att tycka att det är okej att klä sin hund i dockkläder.

2008-10-20 @ 17:56:39
URL: http://mumari.se
Postat av: Mumari svarar

Hundmodebloggen/Emma: And for your information.... whatthefuck är så fruktanslöst pryd att hon till och med har mamelucker under jeansen! Det du :D

2008-10-20 @ 17:58:34
URL: http://mumari.se
Postat av: whatthefuckdotcom

Men men men... är inte string en dm tyg? hahahaha, om man nu förstås inte är storrumpad... då krävs det kanske 2 dm ;)



Puss på dej snille ;)

2008-10-21 @ 21:20:27
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0