Känner spädbarn smärta?

Det var intressanta kommentarer inlägget en bit ner där jag frågade om ni tycker att det är okej att ta hål i öronen på småbarn.
Dom allra flesta håller med om att det är helt vansinnigt att pierca bebisar, men ändå så får man känslan av de flesta också ser hål i öronen som en självklarhet när man blir äldre. Är det verkligen en självklarhet?
Några menar också att små bebisar inte känner smärta och att de inte minns smärtan. Det sistnämnda kan jag gå med på, att bebisar inte minns smärtan. Men jag vägrar tro att bebisar inte känner smärta!
Herregud, det är väl bevisat att  de gör det!
Till och med i magen skulle de kunna känna smärta!
Citat från 9månader:
"Redan vid 24 veckors graviditetslängd är det centrala nervsystemet utvecklat så pass väl att vi vet att barnet kan känna smärta. Smärta hos prematura barn är komplext eftersom smärtan bland annat påverkar den motoriska kontrollen och sömn-/vakenhetscyklerna. Barnet uttrycker smärta genom grimaser och det kan mätas genom att hjärtfrekvensen ändras liksom syresättningen. "

GE MIG EN ENDA GODTAGBAR ANLEDNING TILL ATT SÄTTA NÅLEN I DIN BEBIS ÖRA!?

Jag förstår inte ens hur man kan tycka att det är fint/gulligt att blinga en bebis, att ta hål i deras kropp!


 
    Bloggkoll

Kommentarer
Postat av: Olle

Pyntade barn ser bara fånigt ut! Och självklart känner dom smärta!



Men jag måste erkänna att Loke ser ju helt f--king stenhård ut med sin nosring!!!!! :D Don't mess with da Loke!

2008-09-06 @ 08:54:32
URL: http://enarmad.blogspot.com/
Postat av: Jen

He he! Trots att jag håller med dig om att barn ska vara barn, och att sätta en massa bling bling i dem inte skulle vara något jag skulle göra.

Så kan jag inte sluta le vid synen av Loke´s rungar.

Så j*kla häftig! :D

2008-09-06 @ 09:46:28
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Maria Malmgren

SPÄDBARN KÄNNER SMÄRTA UTAN TVEKAN! som vuxen person får man i stort sätt göra vad man vill med sin kropp . jag tycker att ett hål i vardera öra för att ev. pryda dem med ett diskret smycke , det är det ända smycken jag använder / och bytar ofta .., min vigselring sitter alltid på och ser alltid likadan ut.. men sedan jag fick barn så kan jag inte ha halsband eller för mkt dingel i öronen ...



ha det bäst



mvh Maria

2008-09-06 @ 10:44:26
URL: http://www.mariamalmgren.com
Postat av: Josephine

Tänkte bara kommentera det med spädbarn och smärta. Jag läser till förskollärare och vi läste för ett tag sen om små barn och smärta. Det fanns då en författare som skrev om just det att smärta är något av det otäckaste för riktigt små barn, för de kan inte föklara den men den skakar om hela deras värld. De känner den, men de minns den inte sen. Det kan ändå vara värt att tänka på.

Ha en bra lördag!

2008-09-06 @ 10:45:59
Postat av: Dagens Eko

Nog fan känner bebisar smärta!!

Vet av erfarenhet det. Hon är för tidigt född och åkte dit på gulsot, en rejäl sväng och för att veta hur dom skulle behandla henne så tog dom blodprover, ända tills hon var ca 6 dagar gammal. Å jösses så hon skrek och var lessen mitt lilla pyre.

2008-09-06 @ 10:56:56
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: Lotta

Fy så hemskt !!!!

Klart att det gör ont.

Det är ju en sak när barnen blir stora nog o själv vill göra hål i öronen, då är de ju beredda på att det gör ont !!

Helt sjukt att göra "hål i sin bebis" bara för sin egen skull =(

2008-09-06 @ 19:05:50
URL: http://lisenj.blogg.se/
Postat av: Nalita

Nej det var inte så jag menade heller. Men att göra en "stor grej" utav det hela. That's it.

Alla tycker olika! Tack för mig

2008-09-06 @ 19:42:24
URL: http://naliita.blogg.se/
Postat av: Byggarn

Finns ingen anledning..100% ren idioti!!

2008-09-06 @ 20:07:50
URL: http://tramlinger.blogg.se/
Postat av: LAACY

om jag någon gång skulle ta hål i öronen på mitt barn så blir de när han/hon själv vill de. Kanske har mycke att säga till om mitt egna barn men de skulle inte vara min kropp så de skulle bli alledels fel. Men jag tror de är för att jag är uppväxt i sverige, om jag hade växt upp i chile och jag skulle fött e liten flicka så skulle de vara en självklarhet att jag gjorde hål i mitt banrs öron väldigt ungt ..

2008-09-07 @ 03:20:19
URL: http://mami89.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Hur mycket jag än tänker på det så kan jag inte förstå hur det kan vara så accepterat att misshandla barn. För det är vad jag anser om att ta hål i öronen på små barn är. Jag blir rädd när vuxna använder sina barn som accessoarer.

2008-09-07 @ 07:53:21
URL: http://pz2.blogg.se/
Postat av: Blue

Mmmm håller med dig där. Helt o fullt o fast.



Jag har också propsat på att mina barn ska vara "stora nog" innan de får ta hål i öronen.



Själv gick jag i fyran när jag tog mina första hål o därför sa jag så till min dotter också. Att hon fick vänta till fjärde klass... just för att de ska vara medvetna om vad det handlar om. Plus att det är ett ingrepp. Det blir sår som ska skötas så det inte blir infektioner o skit.



Min dotter går nu i sjätte klass o det är ett och ett halvt år sen hon äntligen fick ta sina efterlängtade hål i öronen. Men med facit i hand så var det nog klokt att vänta så länge. För av alla hennes kompisar som också tagit hål i öronen så är det bara min dotter som har hålen kvar. Dvs att det inte blivit infektioner så hålen vuxit igen, igen.



Lilleman vill också ta hål i öronen men han får vänta han med. Han har en kompis som har ring i örat o därför vill även han ha det. Men ett år till, minst. Då går han i fyran....

2008-09-08 @ 00:46:53
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se/
Postat av: whatthefuck

Smärta är relativt... samma sak känns olika för alla... och INGEN minns smärtan efteråt, man vet att det gjorde ont men smärta är en känsla som man inte kan "minnas" (det är dåra vetenskaplit bevisat... även om mitt svammel inte verkar ha nån poäng ;)

2008-09-08 @ 11:09:11
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0